Toch weer naar Lesbos - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Toch weer naar Lesbos - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Toch weer naar Lesbos

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

29 April 2016 | Nederland, Haarlem


Aanstaande zondag vertrek ik toch weer naar Lesbos. De organisatie Becausewecarry is daar nog steeds hard nodig. Idomeni lijkt toch te riskant en de organisatie in Athene is nog niet opgezet.
Bovendien wilde BWC me liever op Lesbos hebben omdat ik daar al "bekend"ben.
M'n dochter Anne gaat dit keer met me mee!

Het werk gaat vooral bestaan uit rondbrengen van eten 's morgens en daarna activiteiten met de kinderen van kamp Kara Tepe. Dat zijn er zo'n 300 en het enige dat zij hebben om te spelen is een kaal stuk land, bezaaid met stenen, stokken en huisvuil, waarmee zij elkaar ook nog wel eens te lijf gaan. Veel kinderen hebben luizen en schurft.

De groep van BWC die er nu zit is al hard bezig om het terrein een beetje gezellig te maken met slingers en meubilair. De bedoeling is dat wij de kinderen gaan bezig houden en wat afleiding en vertier kunnen bieden. HELP! Ik moet hier ineens wel héél andere kwaliteiten ten toon spreiden dan ik doorgaans doe en eerlijk gezegd ben ik helemaal niet zo geduldig. Ik vraag me af of ik wel wat kan met zo'n groep kinderen! Hopelijk zijn er genoeg vrijwilligers met meer pedagogische kwaliteiten die me zeggen wat ik moet doen!
Met luizen en schurft weet ik daarentegen wel raad. Misschien kan ik me dáár wat meer op toeleggen. Bij het ontluizen worden kindjes ook wel rustig en ik kan ze zo meteen wat aandacht geven.

Eergisteren heb ik op Koningsdag een hele berg kinderschoentjes opgehaald. Samen met een hele stapel draagzakken gaan ze mee naar Lesbos. Nu nog even op zoek naar luizenkammen!

  • 29 April 2016 - 13:06

    Jet:

    Goed zo Heleen, zet 'm op! Misschien kan je ook elastiek meenemen: is lekker licht en kan je gaan elastieken met de kinderen! Erg leuk en misschien weet Anne nog hoe het werkt!

    Veel liefs, ook voor Anne!

    Ps verhuizing naar L lijkt al gauw te gaan lukken!

  • 29 April 2016 - 13:14

    Marianne Stouten:

    Oh ja het is al bijna weer zo ver! 300 kinderen vermaken lijkt mij een enorme opgave!
    Ga maar lekker ontluizen!
    Bewonder jullie hoor! Goede reis ook voor Anne.

  • 29 April 2016 - 14:10

    Lia:

    Een bijzondere tijd zal het weer worden. Voor jullie samen ook.

  • 29 April 2016 - 15:04

    Ansje:

    Een nieuwe uitdaging Heleen! Misschien heb je toch nog verborgen talenten (en dat ene jongetje was wel een uitzondering, moet je maar denken). ;-) Sterkte met de langdurige reis, heel veel succes en zet 'm op daar!

  • 29 April 2016 - 16:22

    Gea Ritskes:

    Dat wordt nog wat Heleen. Ach het bezighouden gaat vanzelf. Je ziet wel wat er op je af komt en daar speel je met je eigen kwaliteiten vanzelf op in. De kinderen zijn al blij dat ze aandacht krijgen.
    Jullie een goede reis en succes.

  • 29 April 2016 - 20:50

    Fransje Van Luin:

    Kanjers zijn jullie Heleen en Anne , super dat jullie dit doen.....ik laat intussen mijn eigen kroost uit in het bos van Fontainebleau...in alle vrijheid weliswaar en daar ben ik mij door jouw berichten weer extra bewust van.
    Lieve groet, Fransje

  • 30 April 2016 - 12:23

    Sandra Stam:

    Ha Heleen en Anne,

    Super dat jullie dit (weer) gaan doen, ik bewonder jullie moed en daadkracht. Dat zijn al twee zeer waardevolle eigenschappen die jullie gaan helpen! Elk soort aandacht is daar waardevol dus probeer daar ook van te genieten. Goede reis en heel veel mooie contacten gewenst komende week! Liefs, Sandra

  • 30 April 2016 - 17:56

    Maria Spaargaren:

    Hoi Heleen en Anne, Geweldig dat jullie gaan. Ik ben er zeker van dat al je twijfels naderhand ongefundeerd blijken te zijn. Twee zulke krachtige vrouwen kunnen de wereld aan. Je vind zeker iets om te doen wat je supergoed afgaat. Het allerbeste gewenst en ik ga jullie zeker volgen.
    Veel liefs, Maria

  • 01 Mei 2016 - 00:11

    Henk Verboon:

    Heleen, geweldig dat je daar weer naar toe gaat om te helpen! Ik kan 'je' niet echt meer steunen dan door een gift naar je over te maken. Jij en Anne goede reis en daar sterkte toegewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Haarlem

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

Eens kijken of ik dit blog weer aan de praat krijg.

Morgen vertrek ik naar Lesbos om de daar aangekomen vluchtelingen een handje te helpen. Dagelijks komen ze op wankele bootjes uit Turkije aan op Lesbos (onder andere). Tot op heden moeten ze daar een of meer dagen wachten totdat ze ingeschreven zijn en op een ferry naar Athene kunnen. Sommigen mogen helemaal niet verder, omdat ze niet uit het juiste land komen. Athene zit propvol vluchtelingen momenteel, waardoor de ferrys niet of minder varen. De nood zal dus ongetwijfeld toenemen op Lesbos nu.
Mensen overnachten in Lowland-tentjes en, als die vol zitten, buiten of in de tent die Becausewecayy -de organisatie waarmee ik ga- heeft opgezet.
Becausewecarry is een organisatie die is opgezet vanuit een yoga-school in Amsterdam. Er schijnt een BNer aan verbonden te zijn, maar die ken ik niet (Steffy de Pous). Oorspronkelijk hadden ze het doel om baby-draagzakken te verzamelen en naar Lesbos te brengen, zodat de vluchtelingen met kinderen wat makkelijker zouden kunnen reizen. Inmiddels hebben ze een bredere taak op zich genomen, namelijk het uitdelen van eten. Ze hebben een grote tent opgezet waarin het eten wordt uitgedeeld. Het eten wordt door plaatselijke cateraars bereid voor een zeer lage prijs. Een maaltijd schijnt € 1,- te kosten (voor BWC). Het is dan ook eenvoudig en voedzaam. 's Morgens rijstepap (mét kaneel en suiker) en 's middags rijst met een ei en banaan. Wat er 's avonds reserveerd wordt weet ik niet.
Kijk eens op: www.becausewecarry.nl voor meer info. Ze breiden hun hulp nu ook uit naar de grens met Macedonë, waar mensen in nog veel erbarmelijker toestand verkeren.
Mijn taak bestaat eruit dat ik eten op moet scheppen en mensen in de rij moet zetten. Zodat ze niet over elkaar en de kinderen heenstruikelen in het gedrang. Als er 's morgens slapers in de tent liggen (omdat de tentjes vol zijn), moet ik die vriendelijk wakker maken en verzoeken de tent te verlaten.
Een simpele en afgebakende taak dus. Waar ik wel blij mee ben, want ik vrees dat ik anders verdwaal in die poel van menselijke ellende. Je weet gewoon niet wat je aan moet pakken anders, lijkt me.
Ik ga met een groepje mensen (7 of 8) waarvan ik met een aantal kennis heb gemaakt inmiddels. Jonge mensen die allemaal een week vakantie nemen. We betalen onze eigen reis-en verblijfskosten. Daarnaast hebben we allemaal geprobeerd zoveel mogelijk geld in te zamelen om mee te nemen. Wat mij tot nu toe goed gelukt is: collega's, vrienden, familie, koorleden etc. hebben allemaal flink in de buidel getast! Hartelijk dank daarvoor! Storten kan nog steeds op: NL64INGB0003435578 t.n.v. H. Witte!
BWC heeft een huis gehuurd waarin de vrijwilligers slapen. Gelukkig hoef ík niet in een tent. Als ik het weerbericht zien word ik niet vrolijk: 's nachts 2 graden en overdag een graad of 10. Ik neem een kruik mee!

Vandaag de laatste dag op m'n werk. Even erg druk, want ik word niet vervangen dus moet taken goed overdragen.
En ik ga nog proberen alle gulle gevers een berichtje te sturen over dit reisblog, zodat ze het ook kunnen ontvangen.

Morgen om 6.30 uur vertrekt m'n vliegtuig.

Recente Reisverslagen:

07 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

07 Mei 2016

Weer op weg naar huis

05 Mei 2016

Rustig dagje

04 Mei 2016

Regenbuien en huilbuien

03 Mei 2016

Oefening baart kunst
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 158858

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2019 - 04 November 2019

Shower Power op Lesbos

17 Mei 2018 - 28 Mei 2018

Alweer naar Lesbos?

02 Oktober 2017 - 12 Oktober 2017

Lesbos een jaar later

21 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

15 Maart 2016 - 21 Maart 2016

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

13 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Palestina 2012

13 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Weer olijven plukken in Palestina

31 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

Tent of Nations

Landen bezocht: