Weer op weg naar huis - Reisverslag uit München, Duitsland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Weer op weg naar huis - Reisverslag uit München, Duitsland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Weer op weg naar huis

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

07 Mei 2016 | Duitsland, München

Het zit erop. Ik schrijf dit in het vliegtuig.

Gisteren, was een heerlijke dag. De kinderen waren wéér beter te hanteren. Mijn poging om de oudere meisjes te leren breien slaagde niet echt, want het was te moeilijk voor in zo'n korte tijd en de kinderen konden moeilijk op hun beurt wachten. Hoe het mijn juffrouw op de lagere school ooit is gelukt is om het een hele klas te leren is me een raadsel! Maar er waren ook wat moeders geïnteresseerd in het materiaal. Het werd echt gezellig. Hopelijk krijgen ze het onder de knie en leren ze het elkaar en hun kinderen. Het is een leuk tijdverdrijf en het verzet je gedachten.

Toen onze taak erop zat, zijn we naar het "monument" in Molivos gereden. De duizenden reddingsvesten en restanten van de bootjes waarmee de vluchtelingen hier aangekomen zijn, zijn hier verzameld. Heel indrukwekkend. Saïda vond tussen de spullen nog een schriftje met Duitse lesjes erin geschreven. Zou dit kind de overtocht gehaald hebben?

Lesbos is trouwens echt een heel mooi eiland zonder massatoerisme. Ik ga hier beslist nog eens vakantie vieren.

Ik zou wel een handboekje voor vrijwilligers willen schrijven als dat nog niet bestaat. Je wordt hier echt aan het denken gezet over waar je kwaad en waar je goed aan doet.
In Moria bijvoorbeeld moesten mensen soms wel twee uur in de rij staan voor een maaltijd. Stavros (de baas van Kara Tepe) wil dat het eten wordt rondgebracht omdat hij geen rijen wil. Ontbijt op bed dus.
Gevolg: mensen blijven lang in bed liggen en komen hun "huisje" niet uit. Dit wil je toch ook niet?
Ook het uitdelen van kleding vond ik lastig. Er was een kledingdepot, maar mensen vroegen toch om kleding aan ons. Je wil graag helpen, dus je regelt wat. De buurvrouw ziet het en vraagt je ook. En dat verpest de verhoudingen: jij wordt een soort Sinterklaas en zij worden bedelaars. Ik voelde me erg beschaamd hierdoor.
En cadeautjes voor kinderen zijn wat mij betreft nu ook uit den boze. Als je nou iedere dag voortdurend gezeur aan je kop wil hebben, moet je dáármee beginnen. En als je het af en toe doet, is het nog erger. Intermitterende bekrachtiging heet dat. Al die kinderen worden tot irritante bedelaartjes gemaakt door goedbedoelende mensen. Het is niet om aan te zien en het vergt steeds veel energie om dit aan mensen uit te leggen. Ze kunnen het leed niet aanzien en zoeken daar even een snelle oplossing voor: een cadeautje. Ze realiseren zich niet wat ze daarmee aanrichten. Wij zijn wat dat betreft aanvankelijk ook wel de fout mee ingegaan en hebben er vaak over gediscussieerd.

Ik ben blij dat BWC doorgaat met het verstrekken van fruit. In Moria(zeker 3000 mensen) zoeken ze ook steeds een ingang om voor gezonde voeding te zorgen. Verder gaat er geïnvesteerd worden in klasjes. Op de site van www.becausewecarry.nl vind je meer info.

Voor iedereen die deze missie heeft gesteund: hartstikke bedankt! Het geld is goed besteed, dat kan ik jullie verzekeren!

  • 07 Mei 2016 - 17:46

    Piet De Vries:

    Welkom thuis, Heleen en hartelijk dankn voor de prima informatie op basis van je eigen ervaringen!!

    Piet

  • 07 Mei 2016 - 17:58

    Greetje:

    Het is fijn om een inkijkje te krijgen over het wel en wee van de vluchtelingen. Ook je eigen verhaal hierin geeft een indruk wat er allemaal op je pad komt. Wat een inzet Heleen. Het ontroerd me om het geheel te lezen. Goede vlucht terug. Liefs Greetje

  • 07 Mei 2016 - 18:10

    Agnes Witte:

    Lieve Heleen, heel erg bedankt voor deze verslagen en voor je missie; ik vond ze indrukwekkend. Goed idee om zo'n handboekje te schrijven!

    Agnes

  • 07 Mei 2016 - 19:26

    Wim:

    Heel leuk en leerzaam om je verhalen te lezen Heleen en natuurlijk petje af voor je inzet voor deze ontheemde mensen. Gr. Wim

  • 08 Mei 2016 - 21:59

    Lia:

    Heleen, hartelijk dank voor het bijzondere verslag, zodat je ons de kans gaf over je ervaringen te lezen. Bedankt voor alle moeite. Lia

  • 09 Mei 2016 - 10:41

    Sandra:

    Hoi Heleen, wat goed dat je dit weer hebt gedaan en het is heel fijn dat je zo kritisch schrijft over wat je allemaal beleefd. Het zet in ieder geval al je lezers aan het denken en wellicht komt daar meer uit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, München

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

Eens kijken of ik dit blog weer aan de praat krijg.

Morgen vertrek ik naar Lesbos om de daar aangekomen vluchtelingen een handje te helpen. Dagelijks komen ze op wankele bootjes uit Turkije aan op Lesbos (onder andere). Tot op heden moeten ze daar een of meer dagen wachten totdat ze ingeschreven zijn en op een ferry naar Athene kunnen. Sommigen mogen helemaal niet verder, omdat ze niet uit het juiste land komen. Athene zit propvol vluchtelingen momenteel, waardoor de ferrys niet of minder varen. De nood zal dus ongetwijfeld toenemen op Lesbos nu.
Mensen overnachten in Lowland-tentjes en, als die vol zitten, buiten of in de tent die Becausewecayy -de organisatie waarmee ik ga- heeft opgezet.
Becausewecarry is een organisatie die is opgezet vanuit een yoga-school in Amsterdam. Er schijnt een BNer aan verbonden te zijn, maar die ken ik niet (Steffy de Pous). Oorspronkelijk hadden ze het doel om baby-draagzakken te verzamelen en naar Lesbos te brengen, zodat de vluchtelingen met kinderen wat makkelijker zouden kunnen reizen. Inmiddels hebben ze een bredere taak op zich genomen, namelijk het uitdelen van eten. Ze hebben een grote tent opgezet waarin het eten wordt uitgedeeld. Het eten wordt door plaatselijke cateraars bereid voor een zeer lage prijs. Een maaltijd schijnt € 1,- te kosten (voor BWC). Het is dan ook eenvoudig en voedzaam. 's Morgens rijstepap (mét kaneel en suiker) en 's middags rijst met een ei en banaan. Wat er 's avonds reserveerd wordt weet ik niet.
Kijk eens op: www.becausewecarry.nl voor meer info. Ze breiden hun hulp nu ook uit naar de grens met Macedonë, waar mensen in nog veel erbarmelijker toestand verkeren.
Mijn taak bestaat eruit dat ik eten op moet scheppen en mensen in de rij moet zetten. Zodat ze niet over elkaar en de kinderen heenstruikelen in het gedrang. Als er 's morgens slapers in de tent liggen (omdat de tentjes vol zijn), moet ik die vriendelijk wakker maken en verzoeken de tent te verlaten.
Een simpele en afgebakende taak dus. Waar ik wel blij mee ben, want ik vrees dat ik anders verdwaal in die poel van menselijke ellende. Je weet gewoon niet wat je aan moet pakken anders, lijkt me.
Ik ga met een groepje mensen (7 of 8) waarvan ik met een aantal kennis heb gemaakt inmiddels. Jonge mensen die allemaal een week vakantie nemen. We betalen onze eigen reis-en verblijfskosten. Daarnaast hebben we allemaal geprobeerd zoveel mogelijk geld in te zamelen om mee te nemen. Wat mij tot nu toe goed gelukt is: collega's, vrienden, familie, koorleden etc. hebben allemaal flink in de buidel getast! Hartelijk dank daarvoor! Storten kan nog steeds op: NL64INGB0003435578 t.n.v. H. Witte!
BWC heeft een huis gehuurd waarin de vrijwilligers slapen. Gelukkig hoef ík niet in een tent. Als ik het weerbericht zien word ik niet vrolijk: 's nachts 2 graden en overdag een graad of 10. Ik neem een kruik mee!

Vandaag de laatste dag op m'n werk. Even erg druk, want ik word niet vervangen dus moet taken goed overdragen.
En ik ga nog proberen alle gulle gevers een berichtje te sturen over dit reisblog, zodat ze het ook kunnen ontvangen.

Morgen om 6.30 uur vertrekt m'n vliegtuig.

Recente Reisverslagen:

07 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

07 Mei 2016

Weer op weg naar huis

05 Mei 2016

Rustig dagje

04 Mei 2016

Regenbuien en huilbuien

03 Mei 2016

Oefening baart kunst
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 158804

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2019 - 04 November 2019

Shower Power op Lesbos

17 Mei 2018 - 28 Mei 2018

Alweer naar Lesbos?

02 Oktober 2017 - 12 Oktober 2017

Lesbos een jaar later

21 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

15 Maart 2016 - 21 Maart 2016

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

13 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Palestina 2012

13 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Weer olijven plukken in Palestina

31 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

Tent of Nations

Landen bezocht: