Bestolen,berooid en lastig - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Bestolen,berooid en lastig - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Bestolen,berooid en lastig

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

19 Maart 2016 | Griekenland, Lesbos

Zo langzamerhand begin ik wat mensen te kennen hier. M'n pappenheimers bijvoorbeeld. Kinderen die voorkruipen in de rij, meerdere porties willen omdat ze zogenaamd een ziek broertje of een zieke moeder hebben. Dreinen dat ze nog wat anders willen. Steeds weer terugkomen voor eten terwijl anderen nog niets gehad hebben. Gisteren gingen twee kleine jongetjes zelfs slaan en trappen toen ze geen tweede banaan kregen. En sommige ouders die om meer maaltijden blijven soebatten en de ellenlange rijen ophouden met hun onderhandelingspogingen. Van de chaos die daardoor ontstaan maken anderen dan weer gebruik door voor te dringen. Het uitdelen van eten is zwaarder dan ik dacht!
Misschien is al dat gedonder van mensen wel beter dan dat gedweeë gedrag van anderen. Veel jonge mannen, lusteloos, apathisch. Heel verdrietig om te zien.
En hoe vernederend moet het zijn om te soebatten om een extra banaan voor je kind.
Het is moeilijk om consequent te blijven. Je wil de boel zo eerlijk mogelijk verdelen, anders krijgen de mensen achterin de rij niets. De kinderen merken dat het zin heeft om zielig te doen, krijgen steeds vaker hun zin en worden steeds vervelender. Ik heb er vandaag een paar bij kop en kont gepakt en de tent uitgezet.

Verhalen die we horen: Iraanse jongens die deserteren omdat ze niet in Syrië willen vechten. In Turkije door mensensmokkelaars die ze betaald hadden naar een bos gebracht en daar zonder eten en drinken een paar dagen gevangen gehouden, van al hun bezittingen beroofd en op een bootje gezet. Nu zitten ze hier, hebben recht op een asielaanvraag, maar kunnen niet doorreizen omdat ze geen cent meer hebben. Terug naar Iran betekent opgehangen worden wegens desertie.
En onze premier Rutte adviseert vluchtelingen om thuis te blijven,lees ik. Alsof ze een keuze hebben.
Gisteren was het lekker weer. Eindelijk niet meer zo koud. De middag/avondploeg was een beetje overbemand, waardoor er eindelijk eens tijd was voor leukere dingen. Aan het touwtjespringen (hadden we meegenomen) deden heel veel mannen mee nadat Stanislaw had voorgedaan hoe het moest. Helaas geen kinderen. Naast ons kamp is een registratiecentrum op een oud gevangeniscomplex. Het staat vol met containers en gisteren zagen we dat er prikkeldraad bovenop de hekken werd aangebracht. Waarom nú? De spanning neemt hier toe. Gaan ze echt alle mensen naar Turkije terug deporteren? Er gaan geruchten over geplande invallen en ook zou aan NGO's binnen het kamp gevraagd zijn om alvast mensen aan te wijzen die het eerst terug kunnen. Ze hebben gelukkig "nee" gezegd.

Van een Nederlandse vrouw, die een café heeft in Molinos, hoorden we hoe verschrikkelijk het vorig najaar is geweest daar. Duizenden mensen arriveerden daar per dag en er werd niets geregeld. Ze moesten 17 km in de bloedhitte naar een registratiepunt lopen. Als de plaatselijke bevolking mensen in hun auto mee wilde nemen kregen ze een fikse boete.

  • 19 Maart 2016 - 11:40

    Brechtje:

    Hoi Heleen,
    Goed van je!
    Sterkte; ik leef op afstand met jullie mee.
    X B

  • 19 Maart 2016 - 12:02

    Heleen:

    Hee Heleen,
    Wat een heftige verhalen schrijf je op.
    De ellende die spreekt uit die verhalen komt bij mij harder binnen via jou dan via de berichten op de media.
    Houd goede moed, je bent voor de mensen een beetje menselijkheid in een tot nu een uitzichtloze situatie, en elk mens voor wie je wat doet, telt.
    Ik hoop je eind april te zien in Harlingen, zorg je óók goed voor jezelf?

    Veel liefs van Heleen van oom Jacques

  • 19 Maart 2016 - 13:16

    Simone:

    Hi Heleen, wat een belevenissen! ik wens je nog een paar goede dagen toe!
    Lfs Simone

  • 19 Maart 2016 - 16:38

    Marlies:

    Hi Heleen, Bedankt voor je verslagen. Heftig om te lezen zeg! Je doet mooi werk Heleen! Veel kracht en sterkte gewenst en pas goed op jezelf!
    Liefs, Marlies

  • 19 Maart 2016 - 17:30

    Hanneke:

    Dank jewel Heleen voor je duidelijke verslaggeving. Wat een indrukken joh en ja ik snap dat t heftig en pittig is. Moed en kracht gewenst de laatste dagen. En pas ook op jezelf hoor!! Xxx

  • 19 Maart 2016 - 20:46

    Jetske:

    lieve Heleen,

    mijn vorige berichtje is blijkbaar niet doorgekomen. Lastige situaties die je beschrijft zeg! fijn dat je ook even wat plezier kunt hebben. Jullie doen goed werk hoor! Blij dat ik zo'n zus heb!

    X

  • 20 Maart 2016 - 07:25

    Tine:

    Woorden schieten te kort voor de ellende die jij aanschouwt. Ik bewonder je omdat je erheen bent gegaan. En ik zit maar op de bank, wat n kontrast. Hou je haaks.

  • 20 Maart 2016 - 08:15

    Gea Ritskes:

    Ben blij dat er mensen zijn zoals jij die de moeite nemen om te helpen. Het zal niet meevallen nu er vluchtelingen teruggestuurd gaan worden naar Turkije. Wens je nog een paar goede dagen toe.

  • 20 Maart 2016 - 15:03

    Ellen Schols:

    Lieve Heleen,
    Jeetje, wat maken jullie weer een hoop mee, kan me zo goed voorstellen dat het uitzichtloos wordt en sommigen "voor zichzelf" gaan en de anderen achter in de rij vergeten. Gelukkig was er ook nog even tijd voor touwtje springen, en heb je de allervervelendste kinderen even aangepakt. Hou moed! Jullie doen goed werk met zijn allen. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Lesbos

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

Eens kijken of ik dit blog weer aan de praat krijg.

Morgen vertrek ik naar Lesbos om de daar aangekomen vluchtelingen een handje te helpen. Dagelijks komen ze op wankele bootjes uit Turkije aan op Lesbos (onder andere). Tot op heden moeten ze daar een of meer dagen wachten totdat ze ingeschreven zijn en op een ferry naar Athene kunnen. Sommigen mogen helemaal niet verder, omdat ze niet uit het juiste land komen. Athene zit propvol vluchtelingen momenteel, waardoor de ferrys niet of minder varen. De nood zal dus ongetwijfeld toenemen op Lesbos nu.
Mensen overnachten in Lowland-tentjes en, als die vol zitten, buiten of in de tent die Becausewecayy -de organisatie waarmee ik ga- heeft opgezet.
Becausewecarry is een organisatie die is opgezet vanuit een yoga-school in Amsterdam. Er schijnt een BNer aan verbonden te zijn, maar die ken ik niet (Steffy de Pous). Oorspronkelijk hadden ze het doel om baby-draagzakken te verzamelen en naar Lesbos te brengen, zodat de vluchtelingen met kinderen wat makkelijker zouden kunnen reizen. Inmiddels hebben ze een bredere taak op zich genomen, namelijk het uitdelen van eten. Ze hebben een grote tent opgezet waarin het eten wordt uitgedeeld. Het eten wordt door plaatselijke cateraars bereid voor een zeer lage prijs. Een maaltijd schijnt € 1,- te kosten (voor BWC). Het is dan ook eenvoudig en voedzaam. 's Morgens rijstepap (mét kaneel en suiker) en 's middags rijst met een ei en banaan. Wat er 's avonds reserveerd wordt weet ik niet.
Kijk eens op: www.becausewecarry.nl voor meer info. Ze breiden hun hulp nu ook uit naar de grens met Macedonë, waar mensen in nog veel erbarmelijker toestand verkeren.
Mijn taak bestaat eruit dat ik eten op moet scheppen en mensen in de rij moet zetten. Zodat ze niet over elkaar en de kinderen heenstruikelen in het gedrang. Als er 's morgens slapers in de tent liggen (omdat de tentjes vol zijn), moet ik die vriendelijk wakker maken en verzoeken de tent te verlaten.
Een simpele en afgebakende taak dus. Waar ik wel blij mee ben, want ik vrees dat ik anders verdwaal in die poel van menselijke ellende. Je weet gewoon niet wat je aan moet pakken anders, lijkt me.
Ik ga met een groepje mensen (7 of 8) waarvan ik met een aantal kennis heb gemaakt inmiddels. Jonge mensen die allemaal een week vakantie nemen. We betalen onze eigen reis-en verblijfskosten. Daarnaast hebben we allemaal geprobeerd zoveel mogelijk geld in te zamelen om mee te nemen. Wat mij tot nu toe goed gelukt is: collega's, vrienden, familie, koorleden etc. hebben allemaal flink in de buidel getast! Hartelijk dank daarvoor! Storten kan nog steeds op: NL64INGB0003435578 t.n.v. H. Witte!
BWC heeft een huis gehuurd waarin de vrijwilligers slapen. Gelukkig hoef ík niet in een tent. Als ik het weerbericht zien word ik niet vrolijk: 's nachts 2 graden en overdag een graad of 10. Ik neem een kruik mee!

Vandaag de laatste dag op m'n werk. Even erg druk, want ik word niet vervangen dus moet taken goed overdragen.
En ik ga nog proberen alle gulle gevers een berichtje te sturen over dit reisblog, zodat ze het ook kunnen ontvangen.

Morgen om 6.30 uur vertrekt m'n vliegtuig.

Recente Reisverslagen:

07 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

07 Mei 2016

Weer op weg naar huis

05 Mei 2016

Rustig dagje

04 Mei 2016

Regenbuien en huilbuien

03 Mei 2016

Oefening baart kunst
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 158870

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2019 - 04 November 2019

Shower Power op Lesbos

17 Mei 2018 - 28 Mei 2018

Alweer naar Lesbos?

02 Oktober 2017 - 12 Oktober 2017

Lesbos een jaar later

21 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

15 Maart 2016 - 21 Maart 2016

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

13 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Palestina 2012

13 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Weer olijven plukken in Palestina

31 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

Tent of Nations

Landen bezocht: