Pakistanen en meer - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Pakistanen en meer - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Pakistanen en meer

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

17 Maart 2016 | Griekenland, Lesbos

Niemand hier weet waar al die Pakistani ineens vandaan komen. Ze zijn vaak al maanden onderweg en slecht gevoed. Ze mogen niet doorreizen. Er ontstaan conflicten op het kamp met andere nationaliteiten. Gisteren heeft de politie 17 man gearresteerd en ik hoorde dat de Pakistani op korte termijn gedeporteerd worden naar Turkije. Dat zal niet zonder slag of stoot gaan! Ze zijn vaak al hun bezitting kwijt door deze reis en hen wacht geen prettige ontvangst in Pakistan. De meeste Pakistani zien eruit als arme sloebers. Ze maken een vlakke, afgestompte indruk. Ze maken nauwelijks contact. Velen van hen zijn slecht gevoed, hoor ik op medische post.
Ondertussen voorzie ik hier de mensen van maaltijden, waar ze zeker 2 uur in de kou (het is echt hartstikke koud) in de rij staan, tussen dranghekken. De rij wordt stevig begeleid en gecorrigeerd door onze vrijwilligers:"No pushing! No chaeting! Line! Line!" Mensen proberen voor te dringen. Steeds worden maar 5 mensen de etenstent binnengelaten.
Voor de vrouwen en kinderen (die er niet veel zijn hier) is een aparte rij gelukkig.
Als ik niet opschep en maaltijden uitdeel, ben ik ordehandhaver/portier van de etenstent. Het gaat allemaal heel snel. Ik probeer met iedereen ten minste even oogcontact te maken en ze te groeten. En als het lukt een praatje, maar niet veel mensen spreken iets anders dan hun eigen taal.
Ik kan dit werk gewoon, zonder al teveel emotie doen, maar als ik dit allemaal opschrijf en me in die mensen verplaats, dan krijg ik het te kwaad.
Op rustiger tijden poetsen we de keuken en de pannen,halen we vuilnis op en ruimen rotzooi op het terrein op. Gisteren is er een clubje Spaanse vrijwilligers gekomen die de keuken veel efficiënter heeft ingericht en slim de hele logistiek aanpakt. Veel afgestudeerde jongeren die wat anders willen dan alleen maar geld verdienen. Binnenkort schijnt de keukenploeg weer te wisselen. Iedere keer moeten de vrijwiligers weer onder grote druk leren samenwerken. Het gaat fantastisch! Wát een aardige mensen heb je toch!


Verstuurd vanaf mijn iPhone

  • 17 Maart 2016 - 21:19

    Mona:

    Hoi Heleen,
    Respect voor je werkzaamheden daar, Heleen! Wij kunnen ons niet écht een voorstelling maken van de onhoudbare toestanden daar, maar door jouw beschrijvingen krijgen we een beetje beeld maar de situatie invoelen kunnen we nooit. Wat een ellende daar, joh! Hou je goed, ik blijf je verslag volgen.
    Gr.MOna

  • 17 Maart 2016 - 21:24

    Marijke Kruyt:

    Lieve Heleen en Ansje,
    Wat steengoed van jullie om dit te doen! Hartstikke moedig en solidair. Ik zit nu in Palestina, ook niet een situatie om vrolijk van te worden, maar ik zit hoog en droog in een apartementje Arabisch te studeren.
    Kristel en Tariq hebben vandaag een zoon gekregen! Hadi. Hij ziet er fantastisch gezond uit op de foto op het fb van Tariq.
    Veel succes en veel sterkte!
    Liefs,
    Marijke

  • 17 Maart 2016 - 22:21

    Berendien:

    Ha Helena,

    Nou dat klinkt echt heel pittig Heleen. Van Dinne, die in Athene zit als vrijwilliger, krijg ik soortgelijke verhalen te horen. En ja.......als je dan handelt en bezig bent met eten uitdelen of wat dan ook, dan kan ik me voorstellen dat je het gewoon doet. Maar dat het anders wordt als je gaat zitten en al die beelden voorbij komen! Zo te horen werken jullie wel in een goed team van vrijwilligers. Das fijn.
    Het geld is overgemaakt. Ik hoop dat jullie het nog kunnen besteden.

    Tot gauw weer......en echt geweldig dat je dit doet!!!
    Liefs Berendien.

  • 18 Maart 2016 - 08:39

    Fransje Van Luin:

    Chapeau Heleen, jullie doen wat veel meer mensen zouden moeten
    Doen!
    En ook blijven zingen !
    Groet, Fransje van Luin

  • 18 Maart 2016 - 10:37

    Ellen Schols:

    Lieve Heleen,

    Jeetje, wat knap dat je je staande houdt in het kamp, en wat is er een hoop leed. Wel goed dat , ondanks de snelle wisseling van de vrijwilligers, jullie een goed en gesmeerd team vormen.
    Kan me voorstellen dat je je werk op een soort automatische piloot doet, misschien gaat het ook wel automatisch dat dan je emoties even worden uitgeschakeld, zodat je het werk kunt doen, en dat dan pas later, als je zelf je rust neemt, de emoties toch loskomen. Ik heb al tranen bij het lezen, omdat ik je voor me zie daar, en alle mensen om je heen, die zo ontzettend hard hulp nodig hebben. Hou je haaks lieverd, het is fijn om je verslagen te kunnen lezen. Sterkte daar! x

  • 18 Maart 2016 - 12:15

    Henk Verboon:

    goh Heleen, wat een schrijnende toestand daar, we hebben wel tv-beelden van de vluchtelingen op Lesbos gezien maar nu jij enkele dingen beschrijft toon jij veel leed aan. Wij welvarenden kunnen ons moeilijk voorstellen dat mensen 2 uur in de kou op hun eten staan te wachten. Zijn die mensen bang dat er niet genoeg eten is voor iedereen? Ik neem aan dat jullie genoeg maaltijden bereiden dus zou het eten dan niet in kampdelen (tijden) af te halen kunnen zijn? Ben jij met je collega-vrijwilligers herkenbaar d.m.v. kleding of een badge, en wat vonden ze ervan dat je € 3500,- meenam? Nou Heleen (en Ansje) hou vol met dit liefdevolle werk ondanks dat jullie het in koud weer moeten doen! sterkte Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Lesbos

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

Eens kijken of ik dit blog weer aan de praat krijg.

Morgen vertrek ik naar Lesbos om de daar aangekomen vluchtelingen een handje te helpen. Dagelijks komen ze op wankele bootjes uit Turkije aan op Lesbos (onder andere). Tot op heden moeten ze daar een of meer dagen wachten totdat ze ingeschreven zijn en op een ferry naar Athene kunnen. Sommigen mogen helemaal niet verder, omdat ze niet uit het juiste land komen. Athene zit propvol vluchtelingen momenteel, waardoor de ferrys niet of minder varen. De nood zal dus ongetwijfeld toenemen op Lesbos nu.
Mensen overnachten in Lowland-tentjes en, als die vol zitten, buiten of in de tent die Becausewecayy -de organisatie waarmee ik ga- heeft opgezet.
Becausewecarry is een organisatie die is opgezet vanuit een yoga-school in Amsterdam. Er schijnt een BNer aan verbonden te zijn, maar die ken ik niet (Steffy de Pous). Oorspronkelijk hadden ze het doel om baby-draagzakken te verzamelen en naar Lesbos te brengen, zodat de vluchtelingen met kinderen wat makkelijker zouden kunnen reizen. Inmiddels hebben ze een bredere taak op zich genomen, namelijk het uitdelen van eten. Ze hebben een grote tent opgezet waarin het eten wordt uitgedeeld. Het eten wordt door plaatselijke cateraars bereid voor een zeer lage prijs. Een maaltijd schijnt € 1,- te kosten (voor BWC). Het is dan ook eenvoudig en voedzaam. 's Morgens rijstepap (mét kaneel en suiker) en 's middags rijst met een ei en banaan. Wat er 's avonds reserveerd wordt weet ik niet.
Kijk eens op: www.becausewecarry.nl voor meer info. Ze breiden hun hulp nu ook uit naar de grens met Macedonë, waar mensen in nog veel erbarmelijker toestand verkeren.
Mijn taak bestaat eruit dat ik eten op moet scheppen en mensen in de rij moet zetten. Zodat ze niet over elkaar en de kinderen heenstruikelen in het gedrang. Als er 's morgens slapers in de tent liggen (omdat de tentjes vol zijn), moet ik die vriendelijk wakker maken en verzoeken de tent te verlaten.
Een simpele en afgebakende taak dus. Waar ik wel blij mee ben, want ik vrees dat ik anders verdwaal in die poel van menselijke ellende. Je weet gewoon niet wat je aan moet pakken anders, lijkt me.
Ik ga met een groepje mensen (7 of 8) waarvan ik met een aantal kennis heb gemaakt inmiddels. Jonge mensen die allemaal een week vakantie nemen. We betalen onze eigen reis-en verblijfskosten. Daarnaast hebben we allemaal geprobeerd zoveel mogelijk geld in te zamelen om mee te nemen. Wat mij tot nu toe goed gelukt is: collega's, vrienden, familie, koorleden etc. hebben allemaal flink in de buidel getast! Hartelijk dank daarvoor! Storten kan nog steeds op: NL64INGB0003435578 t.n.v. H. Witte!
BWC heeft een huis gehuurd waarin de vrijwilligers slapen. Gelukkig hoef ík niet in een tent. Als ik het weerbericht zien word ik niet vrolijk: 's nachts 2 graden en overdag een graad of 10. Ik neem een kruik mee!

Vandaag de laatste dag op m'n werk. Even erg druk, want ik word niet vervangen dus moet taken goed overdragen.
En ik ga nog proberen alle gulle gevers een berichtje te sturen over dit reisblog, zodat ze het ook kunnen ontvangen.

Morgen om 6.30 uur vertrekt m'n vliegtuig.

Recente Reisverslagen:

07 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

07 Mei 2016

Weer op weg naar huis

05 Mei 2016

Rustig dagje

04 Mei 2016

Regenbuien en huilbuien

03 Mei 2016

Oefening baart kunst
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 158908

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2019 - 04 November 2019

Shower Power op Lesbos

17 Mei 2018 - 28 Mei 2018

Alweer naar Lesbos?

02 Oktober 2017 - 12 Oktober 2017

Lesbos een jaar later

21 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

15 Maart 2016 - 21 Maart 2016

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

13 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Palestina 2012

13 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Weer olijven plukken in Palestina

31 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

Tent of Nations

Landen bezocht: