Jeruzalem - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Jeruzalem - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Jeruzalem

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

20 Oktober 2011 | Palestina, East Jerusalem

Vandaag Jeruzalem. Eerst een rondleiding in de oude stad. Ali Jiddah, een oude, statige, trotse zwarte man, een van de American Palestinians. Oorspronkelijk uit Tsaad en hier generaties geleden na een bedevaart naar Mekka blijven hangen en getrouwd met Palestijnen. In Jeruzalem hebben ze een apart wijkje. De Families zijn oorspronkelijk ook uit andere zwarte Afrikaanse landen afkomstig.
Ali heeft 17 jaar gevangen gezeten vanwege zijn verzetswerk.
We zien hoe kolonisten zich in de moslimwijk vestigen en de buurt terroriseren.
Er is nu ook een 'kleine klaagmuur'. Evenals bij de gewone klaagmuur zien zelfs joodse archeologen geen enkel bewijs dat die muur iets met de ooit verwoeste tempel te maken heeft, ook hier komen joden nu bidden en worden de omliggende Palestijnse huizen ontruimd vanwege de 'veiligheid'. Voor de 'gewone' klaagmuur is een hele Arabische wijk gesloopt na 1967. Dat verklaart dat grote lege plein ervoor.

Ook wordt ons verteld dat men 1 van de poorten van de oude stad, de Damascus gate, wil gaan sluiten. Zogenaamd voor archeologische opgravingen. De toeristen gaan dan voortaan via een andere poort naar binnen en belanden in de joodse wijk, waar ze hun geld dan uitgeven voordat ze in de moslimwijk terecht komen. Zo probeert de Israëlische regering de economie van de Palestijnen in de oude stad kapot te maken.

Vanmiddag een rondleiding door Yahav Zohar van ICAD, (Israëlian Comity Against Home Demolitian). Hij legde uit en liet zien hoe door demografische planning Jeruzalem langzaam maar zeker etnisch gezuiverd wordt.
Palestijnen in Oost Jeruzalem krijgen nooit bouwvergunningen, kunnen hun woningen niet uitbreiden, terwijl om hen heen nederzetting na nederzetting wordt gebouwd. Ze kunnen kiezen: bij de familie intrekken als ze gaan trouwen, verhuizen naar een Palestijnse vinexwijk buiten de muur (en Jeruzalem niet meer inmogen), of illegaal bouwen. Dat laatste doen ze natuurlijk. Er zijn duizenden huizen met een demolition order. Mensen moeten flinke boetes betalen en weten evengoed niet wanneer hun huis gesloopt wordt. Dat gebeurt volstrekt willekeurig. Een à twee huizen per week. Dat geeft niet teveel gedoe of rellen en houdt bovendien de angst er goed in. Zolang Palestijnen nog wat te verliezen hebben houden ze zich wel rustig. Het is de reinste staatsterreur.

Het is een onbeschrijflijke rotzooi in Oost Jeruzalem. Die mensen betalen gewoon belasting, maar krijgen er nauwelijks iets voor terug. Geen scholen, riolering, vuilnis ophaaldienst, onderhoud, openbaar groen etc. Allemaal met het vooropgezette plan om de Palestijnen Jeruzalem uit te krijgen.

M'n hoofd zit vol met info. Ik wil het allemaal vertellen, maar dat lukt natuurlijk nooit.
Morgen de hele dag plukken. Kan alles weer even zakken.

• 20 Oktober 2011 - 20:37

Anita Hollink:

ik krijg er een brok van in mijn keel
    zo erg . wat een leven . hou je taai heleen dikke zoen van an

• 21 Oktober 2011 - 13:50

Piet De Vries:

Hallo Heleen,
    nog eens dank voor de prima info on the spot!!Ik hoop, dat je de rest kunt vertellen als je back in town bent!

Piet

• 21 Oktober 2011 - 18:34

Maria:

Wat een verhalen weer . Heleen! Haast niet voor te stellen dat die mensen gewoon maar doorgaan met hun leven en niet knettergek worden. Leuk dat we er weer zo direct bij worden betrokken al is het door jouw verhalen. Ik vind het wel heel goed van jou.
    Hou je taai, lieve groeten, Maria

• 22 Oktober 2011 - 20:43

Rita:

Hoi Heleen, wat zal het in Jerusalem saai worden als al die gezellige Arabische winkeltjes en eettentjes weg zijn!?! Het is een triest verhaal.

Je volgende gastfamilie belde vandaag met de vraag wanneer de visitors komen. En jij kent het antwoord. Hij vertelde me dat het er zo'n dertig graden is! Oh wat zijn we jaloers, we troosten ons met een zacht herfstzonnetje.

Nog een goede reis, en doe ze allemaal heel veel groeten daar, ook voor jou.

R.

• 23 Oktober 2011 - 19:43

Gonny:

Wat indrukwekkend allemaal, Heleen.
    Ik volg je op de voet!

Liefs Gonny

Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010