Plagiaat - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Plagiaat - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Plagiaat

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

20 Oktober 2011 | Palestina, East Jerusalem

Dit schreef Kristel over ons bezoek aan Hebron gisteren.Ik heb er niets aan toe te voegen:
"Vandaag waren we in Hebron waar we direct geconfronteerd werden met de idiotie van de bezetting van de oude binnenstad door de joodse kolonisten. Bij de ingang naar de oude stad in het deel dat Tel Rumeida heet, stonden de docentes van de school die aan de andere kant van de checkpoint ligt, te protesteren tegen de steeds strenger wordende controles voor leraren en kinderen die nu door allerlei detectie en röntgenpoortjes moeten. Wij gingen door de poortjes en moesten onze tassen openen en werden 'ontvangen' door zeker 8 Israëlische soldaten en 2 jeeps. De checkpoint zorgt ervoor dat alleen een aantal Palestijnse bewoners en buitenlanders zoals wij het gebied in kunnen dat door de joodse kolonisten is overgenomen. De meeste Palestijnen die daar woonden zijn weggegaan. Slechts een handjevol woont daar nog.

Ik was in dit gebied in al die vijf jaren dat ik in Palestina kom, nog nooit geweest. Het is eigenlijk het andere einde van Shuhada straat. Andere keren gingen we altijd via de Ibrahimi moskee en dan een stukje Shuhada straat in. Nu waren we op de plek die ik herkende uit een filmpje dat ooit op youtube te zien was (maar nu is verwijderd) waarop je ziet hoe settler kinderen een groep Palestijnse scholieren en hun docenten uitschelden, roepen dat Palestina niet bestaat en dat het hele land van hen is en de Arabieren honden zijn die moeten worden uitgeroeid. We liepen de trap op en via dezelfde route als de kinderen en bezochten de school waar de kinderen met slechts 3 docenten waren (de rest stond aan de andere kant van de checkpoint) We hebben een tijdje met de kinderen gesproken en met een aantal docenten en zijn vervolgens meegegaan naar het huis van Hashim al Azza.

Hashim woont halverwege een prachtige heuvel met vrijstaande Palestijnse huizen met olijfbomen en druiven in de tuinen. Op het terras boven hem zijn 'nieuwe buren' komen wonen, joodse kolonisten, onder wie de leider van de Jewish Defense League, een zeer agressieve radicale settler organisatie. Eergisteren nog zei de buurman tegen Hashim dat zijn laatste dagen geteld zijn. In de tuin van Hashim zijn de druiven oneetbaar geworden omdat de grond door de kolonisten is vergiftigd. De olijfboom in zijn tuin die volgens een document wat hij bezit waarschijnlijk 3000 jaar oud is, is door de settlers zo toegetakeld dat hij geen blad en geen vruchten meer geeft. In de tuin ligt rotzooi dat door de kolonisten naar beneden is gegooid en afgelopen week kreeg Hashim bijna een koelkast op zijn hoofd. Het bewijs ligt middenin de tuin.

Op een dag kwamen joodse kolonisten in zijn tuin en vonden het 8 jarige neefje van Hashim. Ze duwden hem een steen in zijn mond en sloegen op zijn wangen totdat zijn tanden braken.

Ik kreeg het een aantal keren echt te kwaad bij het horen van deze verhalen".

• 21 Oktober 2011 - 09:49

Gemmie:

ik ben zeer onder de indruk van jullie moedige aanwezigheid en verslagen Onbegrijpelijk dat deze "zuivering" maar doorgaat. Ik hoop dat jullie verhalen een groot publiek bereiken en dat ook de politiek gaat luisteren.
    hartelijke groet

• 21 Oktober 2011 - 18:30

Jolande:

Helena, wat ben je een held dat je hier verslag van doet en mensen steunt die zoveel geweld te verduren krijgen!
    Begrijpelijk dat je het te kwaad krijgt bij zoveel onrechtvaardigheid en gruwelijkheden, vooral wanneer het in vergelijk met je vorige bezoek alleen maar is toegenomen. Wat een verdriet.
    Meid, ik denk aan je en neem vooral weer een stevige borrel!!
    Lfs J

• 08 Augustus 2014 - 21:03

Weijers:

Olijfbomen van 3000 jaar oud bestaan niet. U vertelt verhalen die u hebt gehoord. U bent duidelijk anti Joods. Dat mag. Maar een klein beetje objectiviteit zou toch wel prettig zijn. Indianenverhalen. Het feit dat u nog tot de gebieden wordt toegelaten zegt veel over de verdraagzaamheid van de staat Israel.Zodra de Arabieren stoppen met haten (ISIS/Hamas) kunnen de veiligheidsmaatregelen worden verminderd.

Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010