Nazareth - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Nazareth - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Nazareth

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

27 Oktober 2011 | Palestina, East Jerusalem

We zitten in een prachtig guesthouse in Nazareth, de Fauzi Azar Inn, een groot huis uit de Ottomaanse tijd. Het is een voorbeeld van goede samenwerking tussen joden en Palestijnen, zegt de reisgids. We hebben de dorm voor onszelf, heerlijk rustig.

Vanaf de grens met de Westbank zagen we een heel ander landschap. Grote groene vlaktes, zonder rotsen overal, sproei-installaties, mensen aan het werk op het land. Het verschil in welvaart met de Westbank is schrijnend.
In de taxi gisteren kregen we een uitnodiging van de imam van de White Mosk hier. We gaan daar straks naar toe en gaan ook een begeleide stadswandeling maken, want gisteren verdwaalden we steeds en dat is balen, want de stad is tegen een berg op gebouwd en het is echt klimmen geblazen.
Op onze zoektocht gisteren spraken we een Palestijnse kapper die drie jaar in Krimpen aan de Ijssel had gewoond (bij z'n tante die met een Nederlander was getrouwd). Foto's van de familie in Volendammer kostuum aan de muur. Bij de finale van het WK voetbal was hij de enige die voor Nederland was. De Palestijnen hier weten heel goed hoe pro Israël Nederland is!

Nog even iets heel anders: in de Westbank zag ik overal grote borden van US AID. Daarop stond dan dat het Amerikaanse volk een weg of een gebouw gesubsidieerd had. Zó wrang! Met name de VS maken het Israël mogelijk dit land te bezetten en de economie kapot te maken!

• 27 Oktober 2011 - 07:24

Vera:

Hoi Heleen,
    Ik dank je nog voor je uitnodiging van een paar weken geleden. Met veel belangstelling heb ik je verslagen gelezen. Nooit op deze manier kennis genomen van de situatie en van welk een verschrikkelijke toestanden heb je me deelgenoot gemaakt. Dit is ineens geen ' ver-van-mijn-bed-show 'meer Bewonderenswaardig wat je doet.

Je reis zit er bijna op; wel thuis voor dan.

• 27 Oktober 2011 - 08:09

Rita:

Hoi Heleen, US AID en pro Israël politiek zijn in Amerika blijkbaar onder één hoed te krijgen. Maar ik zie hier veel overeenkomsten met Nederland: landelijk voert men een pro Israël politiek en via EU worden er Palestijnse projecten gefinancierd.

Het schuldgevoel uit de Tweede Wereldoorlog heeft zich verlegd naar de Palestijnen.

groetjes,
    R.

Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010