I love you, sister - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu I love you, sister - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

I love you, sister

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

23 Oktober 2011 | Palestina, East Jerusalem

Marianne en ik hebben gisteren een bijzondere mis bijgewoond, daarover straks meer.

Eerst wil ik even reageren op mensen die dat programma van Paul Theroux over religieuze settlers hebben gezien en zich afvragen wat die mensen mankeert.
Tja,gekken, agressievelingen en godsdienstfanatici heb je overal, maar het erge is dat ze in Israël en de Palestijnse gebieden kunnen doen wat ze willen en worden ondersteund door de regering. Die zgn "illegal outposts" worden volop gepromoot en geholpen. Ze krijgen water en elektriciteit en kunnen ongestraft land in beslag nemen en Palestijnen molesteren. Ze worden zelfs bewapend door de regering.
Het is dus gewoon regeringsbeleid om deze waanzin door te laten gaan.

Gisteren kwamen we bij een settelment waar joden uit India woonden. Ook 'teruggekeerd' naar hun land. Ze schieten op Palestijnen die hun land bewerken en vinden dat ze verdreven moeten worden. Naar Jordanië of de Sinai (Wilders vindt dat ook).

Nu onze mis: Vanmiddag naar het 'shephardsfield' geweest, waar de herdertjes bij nachte lagen. Beland in een mis van zwarte Zuid Afrikanen die prachtig zongen en een heel inspirerende preek gehoord, over hoe je van je vijand moet leren houden. Na afloop werd ik door al die mensen gezoend en omhelst. "We love you sister'. Ik kreeg er een brok van in m'n keel. Dit is het enige spirituele moment dat ik hier in het 'holy land' heb meegemaakt.
Ik heb die mensen nog geattendeerd op het Kairos document (de oproep van alle Christelijke Palestijnen aan de christenen in de wereld om de Palestijnen te helpen tegen de bezetting). Ze toonden zich zeer geïnteresseerd. Heb ik ook nog even wat zendingswerk gedaan vandaag!

Dit deel van de reis zit erop; het olijfplukprogramma is afgelopen.
Morgen gaan Marianne (een aktiviste uit Haarlem met wie ik samen reis) en ik naar Jenin. Nog even uitzoeken hoe precies. Ik weet niet of we daar nog een plek met WIFI kunnen vinden. Na Jenin willen we naar Nazareth, een grote Palestijnse stad in Israël. We hopen dat het checkpoint open is, anders moeten we terug naar Jeruzalem en dan weer terug naar het noorden

• 24 Oktober 2011 - 08:20

Rita:

Scheiding van kerk en staat.

Oh Heleen, wat vooral helpt is bidden en nog meer bidden,...dat die types voor een keer en altijd zouden leren dat het Westen gebouwd is op scheiding van kerk en staat, en dat er hier ook politici rondlopen die nog bijles moeten krijgen over dit onderwerp. Blijkbaar zijn er Christenen die in Israël willen zijn opdat zij op de Dag des Oordeels de joden kunnen bekeren.

Beetje - vrolijk - gestoord is niet erg, maar er zijn grenzen.

Groetjes, R.

• 24 Oktober 2011 - 09:39

Tine:

Weet bijna niet meer wat te zeggen vanuit mijn luie stoel hier in Haarlem.
    Lijkt me moeilijk bij de checkpoints nog "normaal" tegen de Israeliërs te doen. Je zou ze toch ook wat aan willen doen, lijkt me.
    En dan te bedenken dat we allemaal mensen zijn, uit liefde geboren.....
    Vreselijk, op zo veel plekken overal in de wereld geweld, haat en nijd.
    Gelukkig gaat alles goed hier in de Steeg. Wie 't kleine niet eert.......
    Liefs Tine.

Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010