Hitte - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Hitte - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Hitte

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

18 Augustus 2010 | Palestina, East Jerusalem

Vandaag horen we doorlopend straaljagers. Wat is er aan de hand? Wordt Gaza weer aangevallen? Uit frustratie hakken we maak wat harden op de distels in.
Ook horen we bulldozers en ander materieel in de settlements om ons heen. Het is wrang om je te realiseren dat hier Palestijnen aan het werk zijn. Ze graven als het ware hun eigen graf door mee te werken aan de bouw van deze steden. Maar ze hebben geen keuze, ze moeten natuurlijk ook brood op de plank hebben en in de Westbank is echt nauwelijks een cent te verdienen.Zo bouwen Palestijnen ook mee aan de muur.
De twee settlements hier willen nu een weg aanleggen die ze met elkaar verbindt. Een afslag naar het dorp Nahalin is niet gepland. Dat wordt dan weer 6 km omrijden voor de dorpsbewoners als ze naar Bethlehem willen.

Gisteren waren we naar Hebron. Het was er een stuk drukker dan vorig jaar, vanwege Rammadan. De sfeer was er gespannen en de mensen ogen er veel armoediger dan in bijv. Nablus of Ramallah. Midden in de oude binnenstad hebben kolonisten woningen in bezit genomen en om de stad heen liggen ook enkele settlements. Om die kolonisten met elkaar te verbinden hebben ze de hoofdstraat van Hebron tot no go area voor Palestijnen gemaakt. Het is echt onvoorstelbaar om te zien. Alsof de Grote Houtstraat in Haarlem is afgesloten, alle straatjes en stegen er naartoe dicht. In een heel deel van de stad is geen autoverkeer meer mogelijk en moeten spullen te voet of met ezeltjes bezorgd worden. Mensen kunnen hun huis alleen nog maar in via het dak van een ander. Overal militaire posten met soldaten die je in de gaten houden. Er lopen hier ook weer allemaal buitenlandse waarnemers rond die rapporteren over de misstanden die ze er zien. En die zijn er volop: doorlopend worden boeren hier aangevallen, hun waterleidingen en cysternen vernield etc. En het leger doet er niets aan. Maar ja, zo gaat het in het groot ook. We weten allemaal wat er hier in het MO gebeurt, maar de wereld doet er ook niets aan.

Vandaag onze laatste dag hier. Het is bloedheet en we zijn doodop. Gisterenavond bij een lezing in het Alternative Information Centre in Beith Sahour viel de helft van de groep in slaap. (ik dit keer niet, want ik zat op de voorste rij, dat zou tè gênant worden).

De Italianen gaan koken vanavond en er is zelfs wijn gekocht. We wisselen adressen uit en zijn uitgenodigd om in september naar Turijn te komen.
Er is een groep potige Amerikanen aangekomen die meteen is gestart met het uitgraven van een cisterne. Echt geweldig! Ons werk wordt voortgezet!

Als het iets minder heet wordt ga ik m'n spullen eens inpakken. Morgen naar Jaffa en overmorgen naar huis! Wat verlang ik naar een bad!

• 18 Augustus 2010 - 16:07

Hannie:

Lieve Heleen,
    Wat een enerverende reis was dit, als het voor de lezer al zo spannend is, wat moet het dan voor jullie indrukwekkend zijn.
    Wel thuis en tot heel spoedig.
    Liefs

• 18 Augustus 2010 - 17:08

Anita :

lieve hans en heleen
    er zijn niet veel mensen die zo veel over hebben voor een betere wereld en er dan ook nog zo heel erg goed over schrijven . ik ben erg geraakt en ben blij dat ik jullie ken. goede terugreis en een dikke zoen

• 18 Augustus 2010 - 17:34

Hanneke:

Hoi lieverds,
    Wat geweldig dat jullie werk wordt voortgezet!
    Voor jullie zelf zit het er nu bijna op. Wat een ervaringen!
    Wel thuis en kom lekker bij. Knuffel van ons allebei

• 18 Augustus 2010 - 23:56

Ansje:

Lieve Hans en Heleen,
    Diep respect voor jullie vakantiebesteding en goed om te horen dat jullie werk wordt voortgezet!
    Doe iets met je reisverslagen als je terug bent Heleen, want je brengt het zo goed over.
    Goede terugreis en behouden thuiskomst (en rust even lekker uit dan...).
    Tot snel, Ansje

• 19 Augustus 2010 - 06:58

Johan Feitsma:

Beste Heleen,
    Van Janny achter deze site gekomen. Gefeliciteerd dat je daar nu met je man zit!!
    en dat jullie daar dit doen, Daoud heb ik hier in Groningen ontmoet, goede actie wat anderen er ook maar over zeggen.
    'k Ben ook nog steeds in de weer voor 'vrede'daar.
    één staat met gelijke rechten voor iedereen is de beste oplossing. Vorig jaar nov. nog daar geweest bij de PFU en misschien nu in de herfst opnieuw, hoor graag meer van jullie,
    Johan, jafeitsma@yahoo.com

• 19 Augustus 2010 - 18:10

Jozeph:

Hallo Heleen en Hans.
    Spannend zo,n reis, ik hoor de verhalen wel als jullie weer terug zijn!!

Groet Jozeph

• 19 Augustus 2010 - 20:31

Simone:

leuk om je te volgen!!! NOg even volhouden....Zie je vlgd week weer
    liefs Simone

Bethlehem

14 Augustus 2010

Onderhandelingsresultaten
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010