Zwoegen en twijfel - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Zwoegen en twijfel - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Zwoegen en twijfel

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

12 Augustus 2010 | Palestina, East Jerusalem

Vanwege het zoekraken van m'n lenzenvloeistof moest ik weer even naar Bethlehem, in de hoop dat ze het daar verkochten. Mooie smoes ook om even weg te komen van hier en de middag vrij te hebben. Brechtje, een vrouw die ik vorig jaar bij de olijfplukreis heb leren, wil ook, want ze heeft er nog een kennis die ze wil bezoeken. Die kennis is net een nieuwe souvenirsshop begonnen met een compagnon. Beiden hebben een universitaire opleiding maar bij gebrek aan ander werk verkopen ze houten kerststalletjes en dergelijke troep aan toeristen. We hebben een informatief gesprek over de wildgroei aan hulpverleningsinstanties. Allerlei kerkgenootschappen hebben hun eigen clubje hier. En ze willen nauwelijks samenwerken. Iedereen heeft weer eigen belangen. Ze worden er doodziek van dat de Palestijnen hun hand maar op moeten houden. Het is slecht voor hun eigenwaarde en zorgt ervoor dat ze naar de pijpen van hun financiers moeten dansen. Er worden vermogens gestoken in congressen over geweldloosheid. 'Hoezo? Zijn we dan gewelddadig?'
US-aid legt hier allemaal wegen voor Palestijnen aan, om vervolgens Israel weer toe te staan ze af te sluiten. Het is een grote poppenkast, die zogenaamde eigen staat die we zouden hebben, onze regering, onze politie. We hebben gewoon helemaal niets te vertellen. Over de Tent of Nations hebben ze ook geen goed woord over. Zo vinden ze het belachelijk dat we de hele dag moeten werken en ook nog een financiële bijdrage moeten leveren. Volgens hun is de familie van Daoud ook alleen maar bezig hun eigen zakken te vullen. Lastig om je mening te vormen hier. Hebben ze gelijk? Of is het de kift? We raken toch wat aan het twijfelen.

Vandaag aan 'Cave renovation' gedaan. Er zijn hier veel grotten en die worden weer bewoonbaar gemaakt. Hard werken, stenen sjouwen, planten uittrekken etc. Het is dankbaar werk, je kan je al snel voorstellen hoe mensen hier kunnen wonen. Want dat zijn ze van plan. Als ze de tenten en huizen echt af moeten breken, gaan ze in die grotten wonen. De grotten hebben vaak ook een eigen cysterne, want vroeger leefden mensen er ook al in.

Ik zie weer hoe hard er door de familie wordt meegewerkt. Dit doen ze niet om hun zakken te vullen, maar om het land te behouden en er te kunnen wonen, ook al worden hun huizen afgebroken.

Ik ga eens kijken of m'n was droog is. Hans en ik staken vanmiddag. Het is echt te heet om weer op het veld te werken. De jongeren gaan, mopperend, aan het werk. Vanavond organiseren we een stakingsbijeenkomst. We zijn dit werk niet gewend, het is te zwaar, ondanks al mijn body-pump training.

Verstuurd vanaf mijn iPod

• 12 Augustus 2010 - 14:00

Hanneke:

Hoe duidelijk word je hier geconfronteerd met het feit dat er niet één waarheid is. Lastig om daar nu zo middenin te staan. Zeker zo lastig vind ik die hitte voor jullie. Heel verstandig dat jullie staken!
    Rust even goed uit. Liefs.

• 12 Augustus 2010 - 16:15

Lia Van Vliet:

Heleen bedankt voor je prachtige, ontroerende, ter zake doende, informerende, ter plaatse zijnde, onderzoekende, meemakende, situaties-in-woorden-vattende, dag-aan-dag-verslag-doende, niet aflatende, confronterende, als-maar-door-gaande
    verhalen.
    Amazing, ik hap naar adem.
    Dank je.

• 13 Augustus 2010 - 07:33

Wil :

lieve Hans en Heleen ,
    dat lijkt me verwarrend als je zo zwaar aan het werk bent en dat andere daar dan aan twijfelen
    of die mensen wel deugen ,maar gewoon je hart volgen zoals jullie doen,sterkte x Wil

• 13 Augustus 2010 - 14:25

Jetske Jr:

Verstandig eerst goed voor jezelf te zorgen. Je wil niet ziek worden in het verre buitenland...

Vervelend om die twijfel even te voelen. Maar gelukkig dezelfde middag nog gerust gesteld...

Heel veel sterkte en groetjes aan Hans

• 13 Augustus 2010 - 21:33

Maria:

Goed dat je je eigen grenzen respecteert en in dit klimaat even pas op de plaats maakt. Ik volg je via je verhalen en het lijkt me inderdaad heel moeilijk in deze wirwar van belangen een onpartijdige mening te kunnen volgen. Misschien zelfs onmogelijk aangezien dit afhangt van de personen waar je mee in aanraking komt. Veel liefs ook aan Hans,

Maria

• 14 Augustus 2010 - 18:20

Lara:

Ik ken de familie Nasser inmiddels te goed om de geruchten over 'geld in hun zak steken' te geloven. Weet je dat ze ooit een keer een blanco checque aangeboden hebben gekregen voor hun land? Ze konden vragen wat ze wilden en kregen er nog een visum voor de US bij. Uiteraard hebben ze dit geweigerd. In plaats daarvan vechten ze vreedzaam door voor het land. Dat heeft hen inmiddels vele tienduizenden euro's gekost aan onderzoek, rechtzaken, papieren, etc. Nee, als ze rijk hadden willen worden, hadden ze wel een andere weg gekozen.

Maar ik herken het wel. Er zijn zoveel mensen met allemaal weer hun eigen ideeen en manieren dat het soms lastig is om te overwegen wat je er zelf allemaal van vindt. Alsof het allemaal nog niet lastig genoeg is....

Nog een fijne tijd, met op z'n tijd een staking!! :-)

• 15 Augustus 2010 - 13:02

Piet De Vries:

Ontzettend interessante informatie!!Dat smaakt naar meer, dus laten we iets van een informatie-avond organiseren!Vanmiddag ga ik naar de zoon van Marijke, die ook iets over zijn ervaringen vertelt.

Verslag uit: Palestina, East Jerusalem

Bethlehem

14 Augustus 2010

Onderhandelingsresultaten
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010