Zenuwen - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Zenuwen - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Zenuwen

Door: heleen4palestine

Blijf op de hoogte en volg Heleen

29 Juli 2010 | Nederland, Haarlem

Binnenkort vertrekken we. De zenuwen slaan toch wel een beetje toe. Je hoort zulke vreselijke verhalen over urenlange verhoren op het vliegveld Ben Gurion!
Wat moet je zeggen als ze vragen wat je de vorige keer hebt gedaan toen je in Israël was?
Liegen is niet m’n sterkst ontwikkelde eigenschap. Waar ben je geweest en met wie? Absurd, alsof ik ooit iets onoorbaars heb gedaan daar. Maar toch moet je liegen, anders krijg je echt een hoop ellende daar op het vliegveld. In het ergste geval laten ze je niet eens binnen!
Ze stellen vragen als: “heeft u met Palestijnen gesproken?”, “Bent u op de Westbank geweest?” Welk hotel heeft u gereserveerd? Wat is het adres van de vriend die u zegt te gaan bezoeken? Wat is zijn telefoonnummer?”
Voor de zekerheid m’n emailaccount uit de I-pod verwijderd, evenals Facebook en de links naar mijn favoriete sites (van AnjaMeulenbelt en van Abupessoptimist). En natuurlijk een beveiligingscode ingesteld. Geen agenda mee en geen boeken of papieren waaruit enige kritiek op Israël of contact met Palestijnen zou kunnen blijken.
Gelukkig kan je tegenwoordig bijna overal internetten, zodat ik alle gegevens weer te voorschijn kan toveren als ik eenmaal het land binnen ben.

• 29 Juli 2010 - 12:31

Wim Lankamp:

Succes, Heleen!
    Zoals je weet volgen leden van de vakbondswerkgroep (ABVAKABO en breder binnen FNV) je verslag over leven en werken in Palestina. Het kan hen tot een soortgelijk bezoek inspireren!

• 29 Juli 2010 - 12:36

Jetty:

Heleen en Hans,
    Een goede reis en veel verhalen als jullie weer terugkomen.
    Gr. Jetty

• 29 Juli 2010 - 14:07

Geeske:

En ook super bedankt dat je je pinpas meeneemt en namens ons geld wilt afleveren zodat de Israelische autoriteiten zich hier niet mee kunnen gaan bemoeien!
    En geniet van de Falafel, ben jaloers :)

• 29 Juli 2010 - 18:03

Ansje:

Hi Heleen en Hans,
    Hele goede reis en vooral veel sterkte bij het binnenkomen dus: hoop dat het allemaal goed en vlot gaat.
    Ik duim voor jullie!

• 29 Juli 2010 - 19:36

Henk Verboon:

Heleen en Hans, ik wens jullie een hele goede reis. Succes met jullie hulpvaardige missie. En ik waardeer het enorm dat jullie de Palestijnen op deze manier een hart onder de riem steken. Tot ziens.

Verslag uit: Nederland, Haarlem

Bethlehem

14 Augustus 2010

Onderhandelingsresultaten
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010