Chillen in Ramallah - Reisverslag uit Ramallah, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Chillen in Ramallah - Reisverslag uit Ramallah, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Chillen in Ramallah

Door: heleen4palestine

Blijf op de hoogte en volg Heleen

07 Augustus 2010 | Palestina, Ramallah

Chillen in Ramallah

We zitten inmiddels lekker in de Snowbar, een park met een (gemengd) zwembad in Ramallah. Nog even uitrusten en genieten voordat we maandag aan ons eigenlijke werk bij The Tent of Nations beginnen. De omstandigheden zijn daar zeer primitief. Het maar te hopen dat er genoeg water is om ons te wassen bijvoorbeeld. Ze krijgen er nl. geen electra en water van de bezetter
Het is hier inderdaad niet zo heet als in Jenin gelukkig.
We hebben een aardig hotel midden in het centrum, eigendom van Christelijke Palestijnen. De zus van de eigenaar kwam nog even met ons praten. Ze heeft de pest aan zowel joden als moslims, liet ze ons fluisterend weten (het personeel luistert mee). De aardige jongen van de receptie is blijkbaar moslim en de schoonmaakster is christen. 'She is à very good woman, She's a christian!'
laat ze ons weer fluisterend weten.
Gisterenavond in Jenin  nog een wandelingetje gemaakt voordat de feestelijkheden in de cinema begonnen. We liepen in het donker (dat werd het sneller dan we dachten) door een nogal armoedige wijk. Overal werden we weer aardig gegroet. We kregen koffie aangeboden door een koffieverkoper op straat, met een plastic stoeltje op de stoep erbij. Voor je het weet staan er 20 jongens van 15 tot 20 jaar om je heen die een praatje willen maken. In Nederland zou je je dan toch wat onveilig gaan voelen, maar hier dus echt niet!
Bij de feestelijkheden in de Cinema spraken we hierover met een joodse vrouw uit Israel. Ze vertelt dat de mensen daar gewoon allemaal bang gemaakt worden voor de Arabieren, zoals ze de Palestijnen daar noemen. Zelfs de mensen die kritisch staan t.o. het Israelisce beleid vinden haar heel moedig dat ze naar vrienden in de Westbank gaat. Doordat de twee bevolkingsgroepen steeds meer gescheiden raken, kunnen die angstbeelden natuurlijk lekker aangewakkerd worden. Overigens konden we zo goed  praten omdat de electriciteit steeds uitviel en de dansjes en muziekoptredens onderbroken werden. We zaten steeds weer in het donker, bijgelicht door licht van mensen hun mobieltjes. Erg gezellig.

Jullie reakties op dit weblog waardeer ik erg! Het is toch een heel gedoe vaak om een internetcafe te vinden en tijd te maken om te schrijven. Leuk dus om te merken dat mensen het ook lezen!


Verstuurd vanaf mijn iPod

  • 07 Augustus 2010 - 18:07

    Marjolein:

    Al laat ik geen berichtjes achter, ik zit steeds zeer geboeid te lezen! Wat een andere wereld, wat een onwetendheid bij mij! Blijf schrijven :0)

  • 07 Augustus 2010 - 18:14

    Gemmie:

    Hoi Heleen,
    je verhalen zijn indrukwekkend en vooral waardevol voor publicatie.
    zoen en groet, ook aan Hans.
    Gemmie


  • 07 Augustus 2010 - 18:32

    Maria:

    Het is ontzettend leuk om je verslag te lezen. Ook vind ik het bijzonder te merken dat de vijandigheid dus niet tegenover het hele volk is gericht en dat er kennelijk toch veel mensen zijn die dit hele gedoe kunnen relativeren en de politiek kunnen scheiden van de personen. Wel verschrikkelijk dat dit gewoon door kan gaan, het pesten en dwarsbomen.
    Groetjes en veel liefs, Maria en Leo (Roma)

  • 07 Augustus 2010 - 19:02

    Hanneke:

    Had je al wel n sms gestuurd maar wil je nog eens laten weten dat ik t fijn vind zo een beetje mee te mogen reizen.Boeiend om je ervaringen te lezen en via jouw persoonlijke ervaring n ruimer beeld te krijgen.Prettig dat t wat t weer betreft nu beter te doen is. Succes en geniet samen ook van deze bijzondere ervaringen! Liefs ook van Nol, Hanneke

  • 07 Augustus 2010 - 19:05

    Tineke:

    Hoi Heleen, ik lees alles hoor dus blijven schrijven want het is ontzettend fijn om nieuws te horen! Liefs
    xx

  • 07 Augustus 2010 - 20:26

    Jetty:

    Blijven schrijven hoor. Ik volg het allemaal.
    Liefs en groet aan Hans.

  • 07 Augustus 2010 - 22:35

    Ansje:

    Hi Heleen,
    Jouw verslagen zijn het eerste wat ik lees als ik m'n mail open! Ik vind dat je ons op een heel boeiende manier een kijkje biedt in het leven daar. Verbaasde me al dat je (bijna) dagelijks schrijft in een land waar niet op elke straathoek een internetcafé is. Des te meer waardering dat je dit doet! Geniet nog even van de luxe in Ramallah en toitoi volgende week bij de Tent of Nations: spannend!
    Lieve groet, ook aan Hans, Ansje

  • 08 Augustus 2010 - 04:25

    Anita:

    lieve heleen
    ik lees ze ook gretig
    het is gewoon spannend om te lezen
    ik vind het ook te gek dat Hans mee is
    heel veel sterkte en ook plezier en schrijf en schrijf
    dikke zoen van Anita

  • 08 Augustus 2010 - 10:18

    Anjo:

    Een weekje in Zeeuws Vlaanderen zonder email. Vandaag al je verslagen in een keer geconsumeerd. Je beschrijft de situatie waarin de autochtone bevolking zich bevindt erg goed. Dank en veel sterkte de komende tijd!
    liefs anjo

  • 08 Augustus 2010 - 11:32

    Kristel:

    Ik krijg heimwee!! en ik heb nu echt heel erg zin om weer een maand naar Palestina te gaan in oktober. Kreeg je mijn bericht over sigaretten meebrengen voor Baha?
    Gisteren was ik met een paar Palestijnse homo's op de gay pride. Volgend jaar willen we een boot: It's okay to be Palestinian and gay!!

  • 08 Augustus 2010 - 13:06

    Hannie:

    Hi Heleen ( en Hans natuurlijk), natuurlijk worden je verslagen gelezen!Je verhalen zijn boeiend omdat ze zo persoonlijk zijn.Ben benieuwd naar het vervolg. Liefs

  • 08 Augustus 2010 - 21:20

    Piet De Vries:

    Hi Hellen,
    ik waardeer het ook zeer, je reisverslagen, geven weer een extra dimensie aan onze kennis van zaken!!Het lijkt me inderdaad een heel gedoe om een internetcafé te zoeken.

  • 09 Augustus 2010 - 08:10

    André:

    Dag Heleen,
    Net terug van mijn vakantie lees ik jouw weblog. Ik plaats 'm in mijn favorieten.

    groet
    André

  • 09 Augustus 2010 - 13:46

    Jetske Jr.:

    Ik lees al je weblogs en geniet ervan. Ik heb de indruk dat Palestina gezelliger is dan Israel ;-)
    Inderdaad is dat bloggen in een armoedig internetcafe erg vervelend.. Zeker als de pc er langzaam is, het toetsenbord versleten, de tijd tikt en de plastik tuinstoel plakt aan je kont.. Maar echt Heleen.. We genieten er erg van en jullie zijn hiermee erg goede ambassadeurs voor het goede doel!

    Groet van nichtje Jetske uit Alkmaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Palestina, Ramallah

Tent of Nations

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2010

Jaffa

18 Augustus 2010

Hitte

17 Augustus 2010

Knuffel-kolonist

15 Augustus 2010

Bethlehem

14 Augustus 2010

Onderhandelingsresultaten
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 158834

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2019 - 04 November 2019

Shower Power op Lesbos

17 Mei 2018 - 28 Mei 2018

Alweer naar Lesbos?

02 Oktober 2017 - 12 Oktober 2017

Lesbos een jaar later

21 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

15 Maart 2016 - 21 Maart 2016

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

13 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Palestina 2012

13 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Weer olijven plukken in Palestina

31 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

Tent of Nations

Landen bezocht: