30 x 10 = 300 - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu 30 x 10 = 300 - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

30 x 10 = 300

Blijf op de hoogte en volg Heleen

05 Oktober 2017 | Nederland, Haarlem

30 x 10 is 300

"Als je een maand lang iedere dag 10 mensen te eten geeft en ze van kleding voorziet heb je toch 300 mensen geholpen". Dat is het motto van Nikos.

Naast het restaurant van Nikos staat een oud gebouw. Het wordt door vluchtelingen en vrijwilligers opgeknapt zodat er workshops kunnen worden gehouden en temidden van alle troep wordt er ook een kledingdepôt ingericht. Met dat laatste houden Ansje en ik ons bezig. Dozen en vuilniszakken vol kleding uitzoeken en op maat leggen (zo'n beetje dan). Er is veel te weinig warme kleding. En voor mannen is er nauwelijks iets. Veel kleren zien er ook niet uit, kapot of vies.

Rond zevenen 's avonds rijden we naar Moria om mensen op te halen die in het restaurant van Nikos te komen eten. Anas, een Syriër uit het kamp kijkt zo'n beetje waar de nood het hoogst is en nodigt mensen uit. Meestal zo'n 10, 12 mensen per avond. Na het eten kijken we wat mensen nodig hebben aan kleding en zoeken dat voor ze bij elkaar. De vruchten van ons geploeter in het kledingdepôt beginnen zich af te werpen. We kunnen schoentjes en kleding vinden en in ieder geval de kinderen warm aankleden. Soms schaam je je ervoor hoe die spullen eruit zien, dat je een volwassen man met een te kleine kleren weg moet sturen, of met een damestrui. Er is een enorm tekort aan schoenen voor volwassenen en kleding voor mannen.
Gelukkig konden we gisterenavond een Syrische moeder in een prachtige elegante warme jas steken. Ook haar drie kinderen hadden jasjes en schoenen. Ze waren dolblij met hun mutsen en hun speelgoed. Haar man moesten we helaas op z'n slippers weer terugsturen.

Toch maakt het me mismoedig allemaal hier. Het is zó hopeloos en onze aanpak zó amateuristisch! Dat hele kledingdepôt is binnen de kortste keren weer een puinhoop waarin niemand meer iets kan vinden. Misschien kunnen de vluchtelingen hier wat continuïteit in brengen. Er helpen hier geregeld wat aardige jongens.

Gisterenavond hadden we ook een heel gezelschap uit Afrika. Ze kwamen uit Kameroen en Congo. Ze zagen er allemaal prachtig verzorgd en gekleed uit. Dat is toch echt een specialiteit van Afrikanen! Aan tafel waren ze vooral geïnteresseerd in hun mobieltjes omdat ze goede WiFi hadden. Eindelijk weer contact met familie. M'n buurman aan tafel was predikant ("pasteur")voor een Lutherse kerk vertelde hij. Tijdens het eten zat hij alleen maar naar. YouTube-filmpjes van Amerikaanse TV-dominees te kijken. "Free the chain" klonk het aanhoudend naast me. Misschien had hij geen familie? Hij zei dat hij veel goed werk deed in Moria.

• 09 Oktober 2017 - 20:10

Anneke Van Der Werff:

Ik begrijp goed dat je er mismoedig van wordt. We zouden zo'n verslag naar onze politici moeten sturen. Het is niet te begrijpen dat de politiek van de EU dit laat gebeuren. En het duurt al zo lang en wordt alleen maar erger.
    ik hoop dat je ook momenten van voldoening hebt.
    Zorg goed voor jezelf! veel liefs Anneke

Verslag uit: Nederland, Haarlem

Lesbos een jaar later

Toch weer naar Lesbos!

Na lang aarzelen waag ik het er toch nog een keertje op: ik ga naar Lesbos. Ik weet dat m’n vermoeidheid wordt veroorzaakt door het feit dat ik Parkinson heb. Ik twijfelde of ik wel zou gaan omdat ik bang was mensen voor de voeten te gaan lopen. Maar ik hoop dat het programma waar ik nu aan mee ga doen iets minder vermoeiend is en dat ik af en toe even een uiltje kan knappen.

Ik ga helpen in het restaurant van Nikos en Katerina die een geweldig project gestart zijn: "Home for a day". Waar ze o.a. elke dag 10-15 vluchtelingen een middag/avond adempauze geven van de heftige situatie op het kamp Moria. De mensen worden opgehaald uit Moria en kunnen gratis bij Nikos en Katerina eten. Er zijn ook veel vluchtelingen die nog maar pas aangekomen zijn op Lesbos en die nauwelijks kleding hebben. Vanuit een depot bij Nikos krijgen ze dan kleren. De winter komt eraan, de nachten worden alweer kouder, dus warme kleding is hard nodig.

Nikos en Katerina zijn ook bezig met het inrichten van een werkplaats voor vluchtelingen, Zie ook hun FB-pagina "Home for a day”. Dit werk kan gedaan worden, niet alleen die week dat ik ga, maar elke dag, omdat er vrijwilligers die komen geld meenemen.
Help je ons?
Je kunt doneren alles komt ten goede van de vluchtelingen:
En alle beetjes helpen! Alvast heel veel dank! En extra dank als je mij al eerder steunde:

Heleen Witte
NL64INGB0003435578
OVV van Lesbos
Doneer je liever rechtstreeks aan Home For a day? Dat kan ook. Graag onder vermelding van Heleen en fijn als je me het laat weten via een PM
Home for a day NL19 BUNQ 2290 173894

P.S.: In Nederland wordt momenteel druk warme kleding ingezameld voor een transport dat naar Griekenland gaat. Via de Facebook pagina Project Save Haven kan je zien waar je kleding kan inleveren en kan je jezelf als verzamelpunt opgeven.

12 Oktober 2017

30 x 10 = 300

04 Oktober 2017

Moria
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010