Voedselpaketten uitdelen - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Voedselpaketten uitdelen - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Voedselpaketten uitdelen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

03 Oktober 2017 | Nederland, Haarlem

Erg veel gezien en gedaan alweer, mijn eerste dag hier op Lesbos. Ik pik er maar wat uit: de voedselpaketten.

Gisterenmiddag hebben we een aantal kistjes gevuld met rijst, aardappelen, suiker, thee, meel, kool, tomaat en komkommer. Shady, een Pakistaanse jongen van 22, illegaal op dit eiland, doet, naast zijn werk als landarbeider hier op Lesbos, vrijwilligerswerk voor Nikos. Hij spreekt goed Engels en is handig. Hij brengt samen met ons de kistjes met eten naar gezinnen die in een parkje bij de haven in Mitillini op ons staan te wachten. Gezinnen met een paar kinderen die niets meer hebben. Allemaal even aardig en welgemanierd. Hun kinderen spreken inmiddels een aardig woordje Engels (en vermoedelijk ook Grieks) en tolken voor ons. We hebben te weinig pakketjes eten bij ons. Er is nog een gezin met een baby'tje van drie weken dat helemaal geen hulp krijgt. Ze hebben niet eens kleertjes voor dat kleintje. Shady noteert hun telefoonnummer. We nodigen ze een dezer dagen uit om in het restaurant van Nikos te komen eten en ze meteen wat in de kleren te steken. We halen ze dan met de auto op.

Over de toestand in Moria probeer ik de volgende keer wat te vertellen.

  • 03 Oktober 2017 - 10:44

    Brechtje:

    Och.... Ik ben er stil van.

  • 03 Oktober 2017 - 12:57

    Maria:

    Ongelooflijk dat de nood daar nog zo groot is en hier weet je niet waar je je spullen, die je niet meer nodig hebt, naar toe moet brengen omdat de magazijnen overvol zijn....... Er is iets wat niet klopt en hoe kun je dat nou beter doen?
    Goed dat je toch nog bent gegaan Heleen! Sterkte en ik blijf je volgen.

  • 03 Oktober 2017 - 15:50

    Ellen Schols:

    Lieve Heleen,

    Vind ik leuk, klik ik aan, maar eigenlijk vind ik het helemaal niet leuk.
    Wel vind ik het geweldig van je dat je weer op Lesbos bent. Ik zag vorige week al je probeersel om te mailen maar dacht dat dat een "loze" test was, misschien voor iemand anders.
    Wat goed dat je dit weer doet, en vertelt over het brengen van voedsel naar de mensen.
    Ik hoop dat het met het ophalen van het gezin en het in de kleren steken in het restaurant van Nikos ook goed is gegaan, en dat niet andere mensen dan weer jaloers worden omdat dit gezin wordt "voorgetrokken". Ik wens je nog heel veel succes en sterkte toe daar op Lesbos en volg je verhalen op de voet.
    Dag lieverd, dikke kus van mij xx Ellen

  • 03 Oktober 2017 - 17:33

    Hans:

    Zo, dat is anders dan je gedacht had. Wat geweldig dat je ook op deze manier kan helpen.
    Worden deze gezinnen nu verder gevolgd door jullie ? Wat fantastisch schat dat je dit weer doet.

    Dikke kus XX HAns

  • 03 Oktober 2017 - 20:47

    Berendien:

    Ik had het je al gezegd maarre echt goed van je dat je dit doet !!! En noodzakelijk voor de mensen daar. En hoe gaat ie met jou?

  • 03 Oktober 2017 - 22:58

    Auke:

    Top mams! X

  • 04 Oktober 2017 - 08:23

    Deva Vaduda:

    Indrukwekkend allemaal Heleen. Sterkte met alles. Btw: ik heb met de naam Boschman geld naar je overgemaakt. Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Haarlem

Lesbos een jaar later

Toch weer naar Lesbos!

Na lang aarzelen waag ik het er toch nog een keertje op: ik ga naar Lesbos. Ik weet dat m’n vermoeidheid wordt veroorzaakt door het feit dat ik Parkinson heb. Ik twijfelde of ik wel zou gaan omdat ik bang was mensen voor de voeten te gaan lopen. Maar ik hoop dat het programma waar ik nu aan mee ga doen iets minder vermoeiend is en dat ik af en toe even een uiltje kan knappen.

Ik ga helpen in het restaurant van Nikos en Katerina die een geweldig project gestart zijn: "Home for a day". Waar ze o.a. elke dag 10-15 vluchtelingen een middag/avond adempauze geven van de heftige situatie op het kamp Moria. De mensen worden opgehaald uit Moria en kunnen gratis bij Nikos en Katerina eten. Er zijn ook veel vluchtelingen die nog maar pas aangekomen zijn op Lesbos en die nauwelijks kleding hebben. Vanuit een depot bij Nikos krijgen ze dan kleren. De winter komt eraan, de nachten worden alweer kouder, dus warme kleding is hard nodig.


Nikos en Katerina zijn ook bezig met het inrichten van een werkplaats voor vluchtelingen, Zie ook hun FB-pagina "Home for a day”. Dit werk kan gedaan worden, niet alleen die week dat ik ga, maar elke dag, omdat er vrijwilligers die komen geld meenemen.
Help je ons?
Je kunt doneren alles komt ten goede van de vluchtelingen:
En alle beetjes helpen! Alvast heel veel dank! En extra dank als je mij al eerder steunde:

Heleen Witte
NL64INGB0003435578
OVV van Lesbos
Doneer je liever rechtstreeks aan Home For a day? Dat kan ook. Graag onder vermelding van Heleen en fijn als je me het laat weten via een PM
Home for a day NL19 BUNQ 2290 173894

P.S.: In Nederland wordt momenteel druk warme kleding ingezameld voor een transport dat naar Griekenland gaat. Via de Facebook pagina Project Save Haven kan je zien waar je kleding kan inleveren en kan je jezelf als verzamelpunt opgeven.

Recente Reisverslagen:

12 Oktober 2017

Naar Athene

11 Oktober 2017

Kou

08 Oktober 2017

Stress

05 Oktober 2017

30 x 10 = 300

04 Oktober 2017

Moria
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 158812

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2019 - 04 November 2019

Shower Power op Lesbos

17 Mei 2018 - 28 Mei 2018

Alweer naar Lesbos?

02 Oktober 2017 - 12 Oktober 2017

Lesbos een jaar later

21 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

15 Maart 2016 - 21 Maart 2016

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

13 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Palestina 2012

13 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Weer olijven plukken in Palestina

31 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

Tent of Nations

Landen bezocht: