Was ik nog maar gelovig! - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Was ik nog maar gelovig! - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Was ik nog maar gelovig!

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

15 Oktober 2012 | Nederland, Haarlem

Beith Sahour, Palestine nu. Het voelt alsof ik hier alweer een hele tijd ben. Dit keer logeer ik niet bij een Palestijnse familie, maar heb heerlijk luxe een kamer voor mij alleen in het Sahara hotel in Beith Sahour, bij Bethlehem. Ik kan het goed vinden met 3 Marokkaans Nederlandse meisjes en één geboren Nederlandse die ook in het Sahara hotel zitten. Die Marokkaanse meisjes zaten in dezelfde vlucht als ik, maar zijn op vliegveld Ben Gordon 6 uur vastgehouden voordat ze het land inmochten. Gelukkig waren ze voorbereid op het ergste en konden ze zich goed houden. Maar gisteren, toen we aan het olijven plukken waren en één van die meisjes zich realiseerde in welke situatie we ons bevonden (we plukten op een veld dat z'n beetje afgesloten is van alles, door de Muur) kreeg ze het alsnog te kwaad. De machteloosheid die ze gevoeld had en de machteloosheid van de Palestijnen die maar moeten verdragen dat hun land wordt afgenomen, vlogen haar aan. Overigens zijn ook een Engelse vrouw die in Kuwait geboren is en een Amerikaanse met Palestijnse ouders, uren vastgehouden en ondervraagd. Ze hoopten op minder problemen door via Amman en de Allenby-bridge te komen, maar het was alleen maar nóg erger dan via Tel Aviv. Ik ben hier nu voor de 5de keer sinds 2005 en ik zie de situatie alleen maar slechter worden. Ik zie de verontwaardiging over al dat onrecht bij mensen die hier voor het eerst zijn. Mij overvalt één soort cynische gelatenheid. Misschien voel ik me daarom wel zo moe steeds. Hoe houden die Palestijnen dit vol? 65 jaar ellende, bezetting, rechteloosheid. Gisterenavond naar een lezing van Nidal Abu Zuluf, één christelijke Palestijn en hotemetoot van de Palestijnse YMCA, geweest. Die hield een bevlogen verhaal over het Kairos document, een oproep van de christelijke Palestijnen aan de wereld om in verzet te komen tegen het onrecht van de Israëlische bezetting. Die man was zo hoopvol dat God uiteindelijk zou zorgen voor gerechtigheid! Misschien vragen jullie je af wat z'n goddeloos type als ik bij z'n preek van de YMCA moet? Nou, dat Karios document is heel belangrijk in de christelijke wereld en roept op tot verzet. Het kan belangrijke invloed hebben op christenen die nu nog kritiekloos achter Israël staan. Christelijkheid is niet verenigbaar met onrecht, is de boodschap. Een goed christen dient onrecht te bestrijden.

Vandaag waren we in Hebron. Vorig jaar schreef ik hier ook al over. (www.heleen4palestine.waarbij.nu). Ik kan het nu even niet opbrengen.

Ik wou dat ik nog geloofde, zoals toen ik een kind was. Ik dacht dat door te bidden ik kon helpen. Nu voel ik me alleen maar machteloos en verdrietig. Morgen weer olijven plukken. Daar knap ik wel weer van op.

  • 15 Oktober 2012 - 20:12

    Elly :

    Hallo Heleen, Wat een machteloosheid tegenover zoveel rechteloosheid. Moedig dat je je tegen dit onrecht strijdt door de Palestijnen te helpen bij de olijvenpluk. Blijf geloven in een oplossing. Veel succes! Elly

  • 15 Oktober 2012 - 20:20

    Brechtje:

    O Heleen... Wat een herkenbare emotie. Maar plukken helpt, in tegenstelling tot bidden. En erover schrijven misschien nog wel meer.
    Liefs, Brechtje

  • 15 Oktober 2012 - 21:21

    Tiny Van Hoeijen:

    Hoi Heleen, als ik je verhaal lees, word ik al moedeloos. Wat een moed om daar steeds weer heen te gaan.
    En nu maar hopen dat de olijfbomen die nu geplukt worden er volgend jaar er nog staan. Heb je al gehoord van de nieuwste rage, een groep Joodse jongeren die zich 'price taggers' noemen. Heel agressief en fundamentalistisch en constant bezig om alles wat Palestijns eigendom is kapot te maken.
    Canvas besteedde er vorige week aandacht aan.
    En wees maar blij dat je niet meer gelovig ben, want door dat klote geloof zijn al deze problemen uiteindelijk ontstaan. Geloven is slechts een lapje voor het bloeden, maar lost niets op. Integendeel!
    Sterkte daar en liefs.

    Tiny.

  • 15 Oktober 2012 - 22:40

    Agnes:

    Lieve Heleen,

    Hoe mensen het volhouden zonder bitter te worden of naïef te blijven? Ik weet het niet; ik zie allleen dat sommige mensen boven zichzelf en hun situatie uitstijgen. Hoe dat kan valt niet te verklaren. Zojuist heb ik gekeken naar "Rawabi, de beloofde Palestijnse stad" in Tegenlicht van de VPRO. Of deze stad een succes zal worden moeten we maar afwachten. Maar de nuchtere, vredelievende daadkracht van die architect is op zichzelf een succes, een overwinning.

    Ik kan me goed voorstellen dat je moe wordt. Handwerk doet een mens goed, inderdaad.

    Veel liefs,
    Agnes

  • 15 Oktober 2012 - 22:44

    Has:

    Ha die Heleen,
    Nou; dit gaan we natuurlijk niet "liken"! Daar is een en ander te droevig voor.
    In, en in droevig! En deze narigheid moet gewoon 'n halt worden toegeroepen.
    Deze narigheid moet gewoon stoppen! AVAAZ moet weer ingeschakeld worden!
    Troost je ondertussen met de gedachte, dat zo'n duizend huishoudens in de
    Haarlemse binnenstad je geweldig sterke artikel over de Paletijnse teloorgang
    onder ogen kregen.
    Plukze nog wat! je Has


  • 15 Oktober 2012 - 22:44

    Has:

    Ha die Heleen,
    Nou; dit gaan we natuurlijk niet "liken"! Daar is een en ander te droevig voor.
    In, en in droevig! En deze narigheid moet gewoon 'n halt worden toegeroepen.
    Deze narigheid moet gewoon stoppen! AVAAZ moet weer ingeschakeld worden!
    Troost je ondertussen met de gedachte, dat zo'n duizend huishoudens in de
    Haarlemse binnenstad je geweldig sterke artikel over de Paletijnse teloorgang
    onder ogen kregen.
    Plukze nog wat! je Has


  • 15 Oktober 2012 - 23:03

    Anita Hollink :

    je gaat steeds mooier schrijven . heel aangrijpend
    denk wel ook aan jezelf helena
    veel sterkte en liefs Anita

  • 15 Oktober 2012 - 23:42

    Geeske:

    Ha Heleen, jouw aanwezigheid, je interesse en je verhalen, dat helpt! De groeten daar en hou je taai, Geeske

  • 16 Oktober 2012 - 00:10

    Fransje Van Luin:

    Aangrijpend en bedreigend voor de toekomst wat je beschrijft. Dapper en goed dat je dit bijna ieder jaar blijft doen. Tot een volgend contact, Fransje van Luin

  • 16 Oktober 2012 - 00:10

    Fransje Van Luin:

    Aangrijpend en bedreigend voor de toekomst wat je beschrijft. Dapper en goed dat je dit bijna ieder jaar blijft doen. Tot een volgend contact, Fransje van Luin

  • 16 Oktober 2012 - 08:57

    Gemmie:

    Lieve moedige Heleen,
    vol bewondering lees ik je indrukwekkende verslag. Jij plukt olijven en zaait solidariteit.
    sterkte, liefs Gemmie


  • 16 Oktober 2012 - 09:26

    Hanneke:

    Lieve Heleen,
    Ongelooflijk wat ben je toch een doorzetter! En dat je moe bent snap ik heel goed in deze toch wel uitzichtloze situatie. Heel verdrietig allemaal...
    Wens je de kracht die je nodig hebt om te kunnen doen wat mogelijk is. En ja, olijven plukken is dan praktisch en ook even fijn om te doen.
    Wij vertrekken morgen en spreken elkaar dan pas half november.
    Ondanks de grote afstand, in gedachten bij je.
    Liefs, ook van Nol, Hanneke

  • 16 Oktober 2012 - 09:39

    Joop En Ans Jansen:

    Beste heldje Heleen,
    Geweldig om dit allemaal te lezen, geef de Palestijnen een dikke knuffel van ons.Bewondering voor je.lieve groetjes

  • 16 Oktober 2012 - 13:35

    Piet De Vries:

    Hi Heleen,

    Dank voor de uitstekende informatie, je verslag!!Ik kijk uit naar het vervolg!

    Piet de Vries

  • 17 Oktober 2012 - 13:02

    Paula Witte:

    Lieve nicht,
    Dank voor je indrukwekkende verhalen en je drive om aan die ellende daar verandering te brengen. Goed idee van Agnes, om je ervaringen vast te leggen in een boek(je).
    Nu weer terug in Nederland?
    Sterkte met die overgang.
    Liefs. Paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 691
Totaal aantal bezoekers 158902

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2019 - 04 November 2019

Shower Power op Lesbos

17 Mei 2018 - 28 Mei 2018

Alweer naar Lesbos?

02 Oktober 2017 - 12 Oktober 2017

Lesbos een jaar later

21 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

15 Maart 2016 - 21 Maart 2016

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

13 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Palestina 2012

13 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Weer olijven plukken in Palestina

31 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

Tent of Nations

Landen bezocht: