Moria en welkomstpakketten - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Moria en welkomstpakketten - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Moria en welkomstpakketten

Blijf op de hoogte en volg Heleen

24 Mei 2018 | Griekenland, Lesbos

Wekelijks gaat Roos uit NL sinds kort met een ploeg schoonmaken op Moria. Gewapend met roze mutsen en haarbanden, walky talkies, rolcontainers, vuilniszakken en huishoudhandschoenen komen we het kamp binnen na uitvoerige instructies te hebben gekregen. Het is er nl niet altijd even veilig en soms richt de frustratie zich ook op vrijwilligers.
Onbeschrijflijk hoe mensen hier moeten leven, hutje mutje op elkaar in kleine tentjes, met z’n twintigen in isoboxen van zo’n 12 m2, of in wat grotere ruimtes waarin compartimenten zijn gemaakt door er dekens op te hangen. Veel alleenstaande mannen, maar ook veel gezinnen met kleine kinderen. Het is er bloedheet en overal hoor je wel baby’s huilen. Er wordt overdag veel gehangen, met name door de moslims die aan het vasten zijn. Zwarte Afrikanen zitten in groepjes van de muziek op hun telefoon te genieten.
Vanaf zonsondergang, als er weer gegeten kan worden wordt het er nóg drukker.. Veel mensen vertellen dat ze nauwelijks slapen door de drukte en de hitte. En doordat ze zich niet veilig voelen. Geen wonder dat de spanningen hier oplopen.
De naastgelegen olijfboomgaard is ook helemaal volgebouwd met tentjes. Er is geen sanitair, er staan alleen wat dixies. Levensgevaarlijke toestanden daar. Vlak naast de nylon tentjes worden vuurtjes gemaakt waarop wordt gekookt. Toch heeft deze plek bij veel mensen de voorkeur boven het eigenlijke kamp Moria. Er is iets meer privacy (ongeveer met zoveel als op Lowlands). Hoewel deze plek gekraakt is, wordt het gedoogd.
De troep valt me eerlijk gezegd reuze mee. Sinds deze schoonmaakacties gehouden worden wordt er minder zomaar op de grond gegooid. Het effect is goed merkbaar. Leuk zijn de jonge jongetjes die dolgraag willen helpen. Ze zijn onvermoeibaar en trekken de zware rolcontainers de heuvel op. Wat eigenlijk niet mag, want dat zou kinderarbeid zijn. Na afloop drinken we wat met ze in een uitspanning buiten het kamp en krijgen ze souflaki. Apetrots zitten ze te glimmen door de complimenten die ze krijgen.

De nieuwkomers op Kara Tepe, dat zijn er deze week alweer honderd, krijgen van ons een welkomspakket. Met een bolderkar vol spullen sjouwen we door het kamp op zoek naar de huisnummers. Het welkomspakket bevat: 1 bord en bestek, p.p., 1 stuk zeep, 1 luizenkam, 1 fles zonnebrandmiddel per 4 personen en een thermoskan per isobox. De mensen zijn reuze dankbaar dat ze uit Moria wegzijn en nu een “eigen” isobox hebben. Ook als we geen borden meer hebben en geen bestek blijven ze begripvol en dankbaar. We spreken veel mensen vandaag, uit Syriërs,Jezidii, Koerden, Iraniërs, vaak in uitstekend Engels. Het is hartverscheurend. Je zal maar in zo’n toestand terechtkomen.

We zijn uitgeput. Na een dutje vertrekken we naar ons eerste hotel waar we van het zwembad gebruik mogen maken zolang we op Lesbos zijn. Wat een lieve mensen! Hotel Aeolis op Lesbos! Zegt het voort!

Sorry, beetje veel tekst vandaag, maar het moest even van me af.

• 24 Mei 2018 - 15:47

Karin Hso:

Indrukwekkend en beeldend verhaal Heleen.

• 24 Mei 2018 - 16:45

Gea:

Wow wat een ellendige toestand voor de mensen in kamp Moira. Zo triest in vergelijking met ons leven. Kan me de impact bij jullie goed voorstellen.

• 24 Mei 2018 - 17:26

Ansje:

Lieve Heleen,

Ik word er helemaal emotioneel van, het is zo herkenbaar van de eerste keer toen wij daar samen waren.
    Ik zie het terug in wat je beschrijft en merk dat vooral die eerste keer erin gehakt heeft bij mij.
    Logisch dat je het van je af moet schrijven, het is zo heftig allemaal.

Houd je haaks, let goed op jullie rustmomenten en doe veel lieve groeten aan onze vriendin uit Athene van Aeolis!!

Dikke kus!

• 24 Mei 2018 - 17:38

Fransje Van Luin:

Wat goed dat jullie dit weer samen doen Heleen en Hans en ook weer heftig wat je beschrijft. Blijft schrijnend.
    Lieve groet, Fransje

• 25 Mei 2018 - 09:47

Tine:

Heleen, fijn dat je zo lang schrijft, lijkt me van vanzelfsprekend dat je iets van je af wilt schrijven, zulke mens- onterende en uitzichtloze situaties waar jullie nu tussen zitten. Jullie boodschap de wereld overzenden is juist fantastisch. Lang en herhaaldelijk.
    En wij maar lezen.......

• 25 Mei 2018 - 14:06

Jolande:

Lieve Ha en He,
    Ik bewonder jullie om de kracht en inspanning die jullie leveren.
    Wat een schrijnende wereld waar jullie in zitten en dat mensen soms al jaren
    in deze omstandigheden wachten, het is niet voor te stellen.
    Houjulliehaax!!
    Liefs Jo

• 26 Mei 2018 - 05:52

Wil:

ha Hans en Heleen, wat heerlijk dat je dan even een duik kan nemen in het zwembad van dat hotel,
    echt super .
    succes nog verder en veel liefs uit Haarlem

• 27 Mei 2018 - 21:42

Henk Verboon:

Heleen en Hans, geweldig wat jullie doen om ver weg van huis het menselijk leed te verzachten. Met dank voor de informatieve en indrukwekkende verslagen. Succes en sterkte verder, Henk

Verslag uit: Griekenland, Lesbos

Alweer naar Lesbos?

Alweer naar Lesbos? En alweer geld nodig?

Ja, alweer helaas. Nog steeds komen er dagelijks bootjes aan met vluchtelingen op Lesbos. Mensen die alles kwijt zijn. Vaak doorweekt en hongerig. Op blote voeten in een T-shirtje, met kinderen, opa’s en oma’s, zwangere vrouwen. En met een geschiedenis vol ellende en geweld.

Hans (mijn man) en ik gaan weer voor/naar Because We Carry op/naar Lesbos om te helpen. We gaan weer naar Kara Tepe. Daar worden extra kwetsbare groepen opgevangen, waaronder gezinnen met jonge kinderen, zieken en oude mensen. De voorzieningen zijn minimaal, maar het is er redelijk veilig.
Because We Carry is een van de NGO’s die er hulp biedt. Een van hun belangrijkste taken is de 1200-1300 mensen die er verblijven van een gezond ontbijt te voorzien en voor vertier en afleiding te zorgen. Dat doen ze samen met vluchtelingen die er verblijven.
Zie voor een uitgebreide opsomming van de activiteiten van BWC hieronder
ALLE PROJECTEN OP EEN RIJTJE. Of: https://www.facebook.com/Becausewecarry/posts/754915231373753

En daar is weer geld voor nodig. Alweer. Velen van jullie hebben al meerdere malen geld gegeven. Toch vraag ik jullie om dat ook nu weer te doen. Eenvoudigweg omdat het nog steeds hard nodig is.
Dat kan op rekening NL64 INGB 0003435578 t.n.v. H.H.M. Witte.

Ik verzeker jullie dat het geld goed wordt besteed.
(Hans en ik betalen onze reis- en verblijfskosten uiteraard zelf.)

Via Tikkie kun je ook makkelijk geld doneren:

€ 5

€ 10

€ 20

€ 50

€ 100

ALLE PROJECTEN EENS OP EEN RIJTJE
'Wat wij eigenlijk allemaal doen op Lesbos voor gevluchte mensen?'
Nou best wel heel wat, met best wel heel veel mensen, voor best wel heeeeel veel mensen.
Hier alles op een rijtje ❤

Het ontbijt
Zeven dagen per week, het hele jaar rond, bereid het weekteam samen met ons resident team ontbijt. Wij worden dag in dag uit bijgestaan door een groot team van bewoners van Kara Tepe en zo kunnen we samen voor alle 1300 mensen ontbijt maken en deur voor deur uitdelen.
Een ontbijt is een banaan, vers brood, kaas honing en wisselende groente.
Dit kost iets meer dan €6.300 per week.
The Safe Space
Onze Yurt op Kara Tepe is een veilige plek, waar men het geruis van de drukke CampUs even achter zich kan laten. Een plek waar men elkaar ontmoet tijdens de vele activeiten, waar op vrijdag avond gedanst wordt, waar de yoga is, gebeden kan worden bij speciale gelegenheden en waar men voor vergaderingen samenkomt.

The Carry Bag
Een tas gevuld met basic needs voor pasgeboren baby's op de vlucht.
Laugh and Learn
Is er speciaal voor de kleintjes. Een uurtje per dag waarin we kinderen weer even kind laten zijn. Stoepkrijten, touwtje springen, boek lezen of sminken.

The Chai
Zeven dagen per week geven we alle bewoners van Kara Tepe gratis koffie en thee.
Bij the Chai hebben we een kruidentuin gebouwd, er is fijne zitplek in de schaduw en we hebben een boekenkast gemaakt, waarin we alledrie boeken een aantal keer per week zetten.

The Salon
Is een echte salon in een container voor alle mooie dames van Kara Tepe.
Haren knippen, maskertjes en epileren, het kan er allemaal op afspraak.
Beards and Brothers
Is er drie keer per week 3 uur achter elkaar voor mannen met en zonder baard. Kopje koffie en thee erbij en een beetje ouwehoeren. Ook mannen hebben dit nodig