Lekkende kranen, yoga en hopeloosheid - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Lekkende kranen, yoga en hopeloosheid - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Lekkende kranen, yoga en hopeloosheid

Blijf op de hoogte en volg Heleen

23 Mei 2018 | Griekenland, Lesbos

In mei zijn alweer ruim 1000 vluchtelingen aangekomen. Vorige week zijn er weer 7 mensen verdronken. Het gaat maar door. Dagelijks vertrekken en komen er mensen in Kara Tepe.

De maaltijddistributie verloopt chaotisch. Onze teamcaptain, Fúlvia, een Braziliaanse, maakt zich niet druk en blijft goedgehumeurd. We kunnen erg met haar lachen. Ik ben blij dat wij al die regelzaken niet hoeven te doen en alleen maar hoeven uit te voeren.
Gisteren heeft Hans de afvoer van de gootsteen in de foodtruck gerepareerd die al 2 weken verstopt zat. En vandaag samen met Ayad de kraan gerepareerd, die het in december ook al niet meer deed. Prioriteiten stellen is nog wel een “dingetje”.

Twee Koerdische jongens helpen ons ‘s morgens met het uitzetten en ronddelen van het ontbijt. Gelukkig maar, want het is erg lastig om je weg te vinden in het kamp. Widdow van 17 jaar, komt dagelijks vroeg uit Mitillini om te helpen. In ruil daarvoor krijgt hij eten mee voor zijn ouders en broers en zusjes die niet in een kamp wonen, maar in een huis in Mitillini.

BWC heeft heel duidelijke gedragsregels opgesteld die hun uitwerking niet missen. Die betreffen o.a. het niet geven van cadeautjes of het anderzins voortrekken van personen. De kinderen zijn veel rustiger en gemakkelijker. Ze weten waar ze aan toe zijn en er is minder reden voor jaloezie.

Gisteren heb ik ook nog meegedaan aan een yoga-groepje voor vrouwen. Ze deden erg hun best en vonden het zichtbaar prettig om eraan mee te doen. Erg leuk om zo wat meer contact met ze te hebben. Ze spreken maar een paar woordjes Engels.

Na ons middagdutje nog even op bezoek geweest bij I., een Tunesische gynaecologe die ik nog ken van de vorige keer dat ik hier was. Ze is inmiddels bevallen van een schattig meisje en woont met haar man, die illegaal is, in een krotje. In de twee jaar dat ze op Lesbos verblijft heeft ze de inrichting van haar huisje verzameld op straat. Ze maakt geen enkele kans op asiel volgens haar advocaat en moet uiterlijk 20 juni van Lesbos vertrekken. Terug naar Tunesië kan niet volgens haar. Ze heeft geen cent te makken en ze moeten van € 90 per maand rondkomen. Wat een hopeloze toestand!
Ik ken haar als een ontzettend positieve optimistische meid, maar daar is weinig van over.

• 23 Mei 2018 - 12:19

Hanneke:

• 23 Mei 2018 - 12:21

Hanneke:

En ja lieverds, alweer de confrontatie met treurnis en uitzichtloosheid. Maar wat goed dat jullie de handen uit de mouwen steken en er ZIJN!

• 23 Mei 2018 - 19:31

Sandra:

Lieve Heleen en Hans, het is niet te geloven wat je daar allemaal aantreft, en dat noemen ze het moderne Westen. Al die regeringsleiders die daar invloed op uitoefenen moeten hun ogen uit hun kop schamen. Ben trots op jullie en hoop dat ik in de toekomst meer kan betekenen dan alleen maar morele steun in woorden. Pas goed op jullie zelf!

• 24 Mei 2018 - 10:08

Ansje:

Lieve Hans en Heleen,

Da's waar ook, jullie hebben hulp van een Braziliaanse en een Canadees, dat was ik even vergeten.
    Fijn dat de teamcaptain humor heeft, dat houdt de moed erin want het blijft triest dat er zo met mensen wordt omgesprongen ook al is de opvang in Kara Tepe goed.

Goed idee om mee te doen met de yoga, zo krijg je gemakkelijker contact met de vrouwen.

Wat verdrietig om te horen hoe het met de Tunesische gynaecologe en haar man is gegaan en wat hun lot is (volkomen onbekend dus). Haar dochtertje zal nu ongeveer een half jaar zijn, denk ik? En waar moet je dan heen met je kindje... Mocht je haar nog zien, geef haar dan mijn hartelijke groeten.

Sterkte met alles!

• 24 Mei 2018 - 16:53

Gea:

Blij dat jullie daar kunnen helpen.
    Sterkte.

Verslag uit: Griekenland, Lesbos

Alweer naar Lesbos?

Alweer naar Lesbos? En alweer geld nodig?

Ja, alweer helaas. Nog steeds komen er dagelijks bootjes aan met vluchtelingen op Lesbos. Mensen die alles kwijt zijn. Vaak doorweekt en hongerig. Op blote voeten in een T-shirtje, met kinderen, opa’s en oma’s, zwangere vrouwen. En met een geschiedenis vol ellende en geweld.

Hans (mijn man) en ik gaan weer voor/naar Because We Carry op/naar Lesbos om te helpen. We gaan weer naar Kara Tepe. Daar worden extra kwetsbare groepen opgevangen, waaronder gezinnen met jonge kinderen, zieken en oude mensen. De voorzieningen zijn minimaal, maar het is er redelijk veilig.
Because We Carry is een van de NGO’s die er hulp biedt. Een van hun belangrijkste taken is de 1200-1300 mensen die er verblijven van een gezond ontbijt te voorzien en voor vertier en afleiding te zorgen. Dat doen ze samen met vluchtelingen die er verblijven.
Zie voor een uitgebreide opsomming van de activiteiten van BWC hieronder
ALLE PROJECTEN OP EEN RIJTJE. Of: https://www.facebook.com/Becausewecarry/posts/754915231373753

En daar is weer geld voor nodig. Alweer. Velen van jullie hebben al meerdere malen geld gegeven. Toch vraag ik jullie om dat ook nu weer te doen. Eenvoudigweg omdat het nog steeds hard nodig is.
Dat kan op rekening NL64 INGB 0003435578 t.n.v. H.H.M. Witte.

Ik verzeker jullie dat het geld goed wordt besteed.
(Hans en ik betalen onze reis- en verblijfskosten uiteraard zelf.)

Via Tikkie kun je ook makkelijk geld doneren:

€ 5

€ 10

€ 20

€ 50

€ 100

ALLE PROJECTEN EENS OP EEN RIJTJE
'Wat wij eigenlijk allemaal doen op Lesbos voor gevluchte mensen?'
Nou best wel heel wat, met best wel heel veel mensen, voor best wel heeeeel veel mensen.
Hier alles op een rijtje ❤

Het ontbijt
Zeven dagen per week, het hele jaar rond, bereid het weekteam samen met ons resident team ontbijt. Wij worden dag in dag uit bijgestaan door een groot team van bewoners van Kara Tepe en zo kunnen we samen voor alle 1300 mensen ontbijt maken en deur voor deur uitdelen.
Een ontbijt is een banaan, vers brood, kaas honing en wisselende groente.
Dit kost iets meer dan €6.300 per week.
The Safe Space
Onze Yurt op Kara Tepe is een veilige plek, waar men het geruis van de drukke CampUs even achter zich kan laten. Een plek waar men elkaar ontmoet tijdens de vele activeiten, waar op vrijdag avond gedanst wordt, waar de yoga is, gebeden kan worden bij speciale gelegenheden en waar men voor vergaderingen samenkomt.

The Carry Bag
Een tas gevuld met basic needs voor pasgeboren baby's op de vlucht.
Laugh and Learn
Is er speciaal voor de kleintjes. Een uurtje per dag waarin we kinderen weer even kind laten zijn. Stoepkrijten, touwtje springen, boek lezen of sminken.

The Chai
Zeven dagen per week geven we alle bewoners van Kara Tepe gratis koffie en thee.
Bij the Chai hebben we een kruidentuin gebouwd, er is fijne zitplek in de schaduw en we hebben een boekenkast gemaakt, waarin we alledrie boeken een aantal keer per week zetten.

The Salon
Is een echte salon in een container voor alle mooie dames van Kara Tepe.
Haren knippen, maskertjes en epileren, het kan er allemaal op afspraak.
Beards and Brothers
Is er drie keer per week 3 uur achter elkaar voor mannen met en zonder baard. Kopje koffie en thee erbij en een beetje ouwehoeren. Ook mannen hebben dit nodig

30 Mei 2018

Lekkende kranen, yoga en hopeloosheid

21 Mei 2018

Aan het werk
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010