Hartelijk weerzien - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Hartelijk weerzien - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Hartelijk weerzien

Blijf op de hoogte en volg Heleen

19 Mei 2018 | Griekenland, Lesbos

Nou , we zitten op Lesbos hoor!
Woensdagavond heeft het Haarlems Straatorkest nog een benefietconcert voor Lesbos gehouden en daarbij bijna € 600 opgehaald.
Het vliegtuig van Corendon zat propvol. Kennelijk durven mensen het weer aan om op Lesbos met vakantie te gaan. Dat kunnen ze hier goed gebruiken.

Fijn dat we even twee dagen rust hebben voordat we aan de slag gaan. Gisteren zijn we op bezoek geweest bij Nikos van Home4all, voor wie ik afgelopen oktober met Ansje gewerkt heb. Het was een hartelijk weerzien. Zijn organisatie ziet er al een stuk beter uit. Er wordt nu ook Engelse les en gitaarles gegeven en dagelijks komen er nu wel 30 mensen uit Moria eten (gratis) en krijgen ze kleding en schoenen als dat nodig is. De grote tas met sneakers die we mee hadden genomen kwam dus goed van pas!

Morgen krijgen we instructies over onze werkzaamheden. Doordat het Ramadan is zal alles anders gaan en ligt het accent van de activiteiten in de avond. Gelukkig is het hier wat eerder donker dan in Nederland, dus hoeft het hopelijk niet echt nachtwerk te worden. We zullen zien
Ons team heeft onverwacht aanvulling gekregen van een Braziliaanse en een Canadees. Dat geeft de burger moed. Aanvankelijk leek het er namelijk op dat Hans en ik er alleen voorstonden.

• 19 Mei 2018 - 15:33

Wil:

Fijn om van jullie te horen en dat jullie versterking hebben uit Brazilië en Canada.
    succes , liefs Wil

• 19 Mei 2018 - 15:56

Gem:

Sterke actie van jullie. Succes allebei .zoen

• 19 Mei 2018 - 16:15

Hanneke:

Wat goed dat de organisatie van Nicos een stuk beter verloopt en fijn dat hartelijke welkom.
    Ook positief te lezen dat er meer hulp is.
    Al met al een mooi begin. Hopelijk volgen er meer van die mooie momenten.
    Alle succes en liefs.

• 20 Mei 2018 - 00:54

Ansje:

Wat fijn dat jullie versterking hebben gekregen en leuk dat jullie team nu internationaal is.
    Ook heel goed om te horen dat de organisatie steeds meer gestructureerd wordt en dat er zulke mooie dingen gebeuren als Engelse en muziekles. Veel succes met alles en neem op tijd jullie rust!

Liefs voor jullie en ook een warme knuffel voor Nikos en Katerina!

• 20 Mei 2018 - 12:54

Ellen Schols:

Hoi Heleen en Hans,

Wat goed dat jullie weer in Lesbos zijn! Fijn om te lezen dat de reis goed verlopen is en jullie ook al wat Braziliaanse en Canadese bijval hebben. Leuk, de hereniging met Nikos en dat zijn werk/organisatie zich al wat uitbreidt. Mooi, die grote tas met sneakers, die al idd goed van pas komen. Tja, precies in de Ramadan, maar misschien gezien de warmte ook wel lekker om de werkzaamheden te verplaatsen naar de avond.
    Laura en ik zijn hier in Velserbroek maatje geworden van een Syrische familie met 14 kinderen. Erg bijzonder en dankbaar om te doen en ook om te zien hoe snel ze "wennen" aan het wonen in Velserbroek/Nederland. Ik wens jullie een mooie tijd toe op Lesbos en hoop dat jullie veel kunnen doen voor de mensen daar.
    Liefs, Ellen en Laura

• 20 Mei 2018 - 16:51

Kristel:

Zet 'm op daar! ik volg graag jullie updates!

• 20 Mei 2018 - 19:44

Gea:

Veel succes. Fijn dat jullie daar weer zijn.

• 21 Mei 2018 - 11:25

Tineke:

Hard werken maar ook veel rusten hoop ik!! Veel liefs Txx

• 21 Mei 2018 - 20:17

Lonneke Lemaire:

Wat fijn dat er toch nog hulp is gekomen heleen.

Verslag uit: Griekenland, Lesbos

Alweer naar Lesbos?

Alweer naar Lesbos? En alweer geld nodig?

Ja, alweer helaas. Nog steeds komen er dagelijks bootjes aan met vluchtelingen op Lesbos. Mensen die alles kwijt zijn. Vaak doorweekt en hongerig. Op blote voeten in een T-shirtje, met kinderen, opa’s en oma’s, zwangere vrouwen. En met een geschiedenis vol ellende en geweld.

Hans (mijn man) en ik gaan weer voor/naar Because We Carry op/naar Lesbos om te helpen. We gaan weer naar Kara Tepe. Daar worden extra kwetsbare groepen opgevangen, waaronder gezinnen met jonge kinderen, zieken en oude mensen. De voorzieningen zijn minimaal, maar het is er redelijk veilig.
Because We Carry is een van de NGO’s die er hulp biedt. Een van hun belangrijkste taken is de 1200-1300 mensen die er verblijven van een gezond ontbijt te voorzien en voor vertier en afleiding te zorgen. Dat doen ze samen met vluchtelingen die er verblijven.
Zie voor een uitgebreide opsomming van de activiteiten van BWC hieronder
ALLE PROJECTEN OP EEN RIJTJE. Of: https://www.facebook.com/Becausewecarry/posts/754915231373753

En daar is weer geld voor nodig. Alweer. Velen van jullie hebben al meerdere malen geld gegeven. Toch vraag ik jullie om dat ook nu weer te doen. Eenvoudigweg omdat het nog steeds hard nodig is.
Dat kan op rekening NL64 INGB 0003435578 t.n.v. H.H.M. Witte.

Ik verzeker jullie dat het geld goed wordt besteed.
(Hans en ik betalen onze reis- en verblijfskosten uiteraard zelf.)

Via Tikkie kun je ook makkelijk geld doneren:

€ 5

€ 10

€ 20

€ 50

€ 100

ALLE PROJECTEN EENS OP EEN RIJTJE
'Wat wij eigenlijk allemaal doen op Lesbos voor gevluchte mensen?'
Nou best wel heel wat, met best wel heel veel mensen, voor best wel heeeeel veel mensen.
Hier alles op een rijtje ❤

Het ontbijt
Zeven dagen per week, het hele jaar rond, bereid het weekteam samen met ons resident team ontbijt. Wij worden dag in dag uit bijgestaan door een groot team van bewoners van Kara Tepe en zo kunnen we samen voor alle 1300 mensen ontbijt maken en deur voor deur uitdelen.
Een ontbijt is een banaan, vers brood, kaas honing en wisselende groente.
Dit kost iets meer dan €6.300 per week.
The Safe Space
Onze Yurt op Kara Tepe is een veilige plek, waar men het geruis van de drukke CampUs even achter zich kan laten. Een plek waar men elkaar ontmoet tijdens de vele activeiten, waar op vrijdag avond gedanst wordt, waar de yoga is, gebeden kan worden bij speciale gelegenheden en waar men voor vergaderingen samenkomt.

The Carry Bag
Een tas gevuld met basic needs voor pasgeboren baby's op de vlucht.
Laugh and Learn
Is er speciaal voor de kleintjes. Een uurtje per dag waarin we kinderen weer even kind laten zijn. Stoepkrijten, touwtje springen, boek lezen of sminken.

The Chai
Zeven dagen per week geven we alle bewoners van Kara Tepe gratis koffie en thee.
Bij the Chai hebben we een kruidentuin gebouwd, er is fijne zitplek in de schaduw en we hebben een boekenkast gemaakt, waarin we alledrie boeken een aantal keer per week zetten.

The Salon
Is een echte salon in een container voor alle mooie dames van Kara Tepe.
Haren knippen, maskertjes en epileren, het kan er allemaal op afspraak.
Beards and Brothers
Is er drie keer per week 3 uur achter elkaar voor mannen met en zonder baard. Kopje koffie en thee erbij en een beetje ouwehoeren. Ook mannen hebben dit nodig

30 Mei 2018

Terug en eindafrekening

27 Mei 2018

De pleuris breekt uit

24 Mei 2018

Moria en welkomstpakketten

23 Mei 2018

Lekkende kranen, yoga en hopeloosheid

21 Mei 2018

Aan het werk
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010