Stress - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Stress - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Stress

Blijf op de hoogte en volg Heleen

08 Oktober 2017 | Griekenland, Lesbos

Het is hard werken hier en regelmatig met frisse tegenzin. Maar we hebben extra hulp gekregen van twee Nederlandse vrouwen en dat maakt het werken wat gezelliger. We krijgen natuurlijk ook meer routine.
Vandaag hebben we 15 paar schoenen, wat jassen en wat babydragers gekocht omdat we daar niet meer aan konden komen (ook niet via Attica, het centrale depot hier op het eiland).

Bij het eten vanavond stond één man stond helemaal stijf van de spanning. Hij reageerde erg geïrriteerd op zijn dochtertjes. Ik had het gevoel dat hij bij één verkeerd woord uit elkaar zou klappen. Gewoon eng om te zien. Hij sprak geen Engels en sloot zich af voor ieder contact. Ik lig in bed nu ik dit schrijf. Het regent hard buiten. Ik maak me zorgen om hem en zijn gezin. Misschien hebben ze niet eens een zeiltje om onder te schuilen.

We ontmoeten hier mensen van allerlei NGO's die even neerstrijken op het terras van Nikos. Ook Nederlanders die hier op Lesbos wonen en die zich inzetten voor de vluchtelingen en voor Grieken. Ze weten veel over het reilen en zeilen hier en vertellen dat verscheidene goedwillende vrijwilligers hier met een burn-out het eiland verlaten. Ik kan me daar alles bij voorstellen! Afgelopen maand zijn er weer 2238 mensen aangekomen op Lesbos! Het hoogste aantal sinds maart 2016!
Nikos is sinds vorig jaar minstens 10 kilo afgevallen en zijn vrouw Katharina heeft een nek-hernia (en werkt gewoon door).
Wij nemen morgen een dag vrij. Tenzij het nog regent.


  • 08 Oktober 2017 - 07:16

    Tine:

    Lieve Heleen. Steeds als ik je berichten van achter de schermen lees krijg ik kippenvel en schaamte over ons als mensheid. Wat doen we elkaar aan? Tegelijkertijd tijd: wat doen we er aan? Jij draagt je steentje bij: groots. Succes ook voor de andere vrijwilligers.

  • 08 Oktober 2017 - 07:33

    Berendien:

    Het is zondagmorgen en ik lees jouw bericht. Ik realiseer me hoe lekker warm ik hier lig in mijn bed in mijn mooie huis. Wat een contrast met de mensen daar. Zo schrijnend! Ik kan me voorstellen dat zo'n man je bezighoudt. Het lijkt me heel moeilijk om en die te magere zorg te bieden en ook het daarbij te houden. En te beseffen dat het ook heel fijn is dat jullie dat kunnen doen ook al voelt het niet genoeg! Ik hoop dat het vandaag heel mooi weer is op Lesbos zodat jullie inderdaad even een dagje rust kunnen nemen. En zon is voor de vluchtelingen ook veel fijner dan regen. Liefs berendien

  • 08 Oktober 2017 - 09:05

    Deva Vasuda:

    Kippenvel. In mijn hart omhels ik allen daar, mijn gedachten en mantra dedidations zo te zeggen draag ik elke dag aan een ieder daar op. Namaste Kala.

  • 08 Oktober 2017 - 09:34

    Jolande:

    Vanmorgen in mijn warme bedje jouw ervaringen gelezen. Geen woorden voor......
    Ik heb grote bewondering voor je daadkracht en inzet Helena. Zeker nu!!
    Lfs J

  • 08 Oktober 2017 - 10:29

    Gea:

    Valt niet mee en lijkt alleen maar erger te worden daar. In en in triest. Ik ben blij dat er mensen zijn die het zich nog aantrekken en willen helpen. Sterkte!

  • 08 Oktober 2017 - 12:36

    Ria De Jongh:

    Lieve Heleen, Verbinding met jou was niet mogelijk op momenten dat ik het probeerde maar nu is er connectie. Wat een weinig opbeurende verhalen en wat een schande dat wij, in dit onverzadigbare westen, later gebeuren wat er nu gebeurt en waar jij getuige van bent. Gisteren zag ik een documentaire over kankerpatientjes onder de vluchtelingen die niet toegelaten worden omdat: "ze teveel kosten". Hoe kijken onze nakomelingen straks terug op ons??? Jij bent een van de juweeltjes maar alleen trots zijn op jou zou wel erg magertjes zijn. We zullen eindelijk eens in actie moeten komen met daden. De schande is groot maar hoeft niet groter te worden. Er wordt vaak gesproken over de grote boze buitenwereld maar..zijn we niet blind geworden voor het "boze" in ons? De wal zal het schip keren maar ten koste van hoeveel verwoeste mensenlevens..zoen Ria

  • 08 Oktober 2017 - 12:38

    Els Witte:

    Wat een treurig bericht, Heleen.
    Kan me je zorg en frustratie voorstellen.
    Maar jij doet wel iets, bent strijdbaar.
    Zelf ben ik tot het treurige inzicht gekomen dat sommige misstanden nauwelijks zijn op te lossen. Probeer me te richten op mensen in mijn omgeving, al moeilijk genoeg.
    Maar ik kan wel iets bijdragen, dus mail me nog even het gironummer.

  • 08 Oktober 2017 - 13:23

    Piet De Vries:

    Hallo Heleen,

    Omdat je het over een zeiltje had: betekent dat, dat zo'n man met twee dochterjes niet in dat kamp Moira zit? En over de NGO's gesproken: ik lees soms berichten over een schrijnende kloof tussen het leven van die NGO-medewerkers en de vluchtelingen: speelt dat op Lesbos niet?
    Wellicht weet je, dat Frans Brons uit Den Haag (ex-huisarts)ook op Lesbos is geweest?

    Mvg,

    Piet


  • 08 Oktober 2017 - 14:50

    Wil:

    hoi Heleen , kan ik nog financieel een bijdrage leveren ?hoor graag van je ,
    liefs ,hoe lang blijf jij nog ?
    Wil

  • 08 Oktober 2017 - 17:41

    Lia:

    Hoy Heleen, ik heb respect voor je, vanwege de manier waarop je daar je hulp aanbied.
    Het stemt tot nadenken en afvragen. Sterkte, Lia

  • 08 Oktober 2017 - 20:00

    Hanneke :

    Zo sterk van je dat je deze droefenis wederom helpt verlichten. Lieve dappere vriendin!

  • 09 Oktober 2017 - 14:32

    Corrie:

    Wat een ellende toch. Gelukkig zijn er nog mensen zoals jullie die de ellende een beetje verlichten. Heel veel bewondering voor jullie allemaal. Heel veel sterkte.

  • 09 Oktober 2017 - 16:46

    Mieke:

    Lieve Heleen, na alle treffende reacties op jouw verhalen kan ik niet veel meer zeggen. Ik vind je sterk, zorgzaam, betrokken, moedig etc. Trots dat ik zo'n vriendin heb!
    Fijn je ook even gesproken te hebben.
    Liefs Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Lesbos

Lesbos een jaar later

Toch weer naar Lesbos!

Na lang aarzelen waag ik het er toch nog een keertje op: ik ga naar Lesbos. Ik weet dat m’n vermoeidheid wordt veroorzaakt door het feit dat ik Parkinson heb. Ik twijfelde of ik wel zou gaan omdat ik bang was mensen voor de voeten te gaan lopen. Maar ik hoop dat het programma waar ik nu aan mee ga doen iets minder vermoeiend is en dat ik af en toe even een uiltje kan knappen.

Ik ga helpen in het restaurant van Nikos en Katerina die een geweldig project gestart zijn: "Home for a day". Waar ze o.a. elke dag 10-15 vluchtelingen een middag/avond adempauze geven van de heftige situatie op het kamp Moria. De mensen worden opgehaald uit Moria en kunnen gratis bij Nikos en Katerina eten. Er zijn ook veel vluchtelingen die nog maar pas aangekomen zijn op Lesbos en die nauwelijks kleding hebben. Vanuit een depot bij Nikos krijgen ze dan kleren. De winter komt eraan, de nachten worden alweer kouder, dus warme kleding is hard nodig.


Nikos en Katerina zijn ook bezig met het inrichten van een werkplaats voor vluchtelingen, Zie ook hun FB-pagina "Home for a day”. Dit werk kan gedaan worden, niet alleen die week dat ik ga, maar elke dag, omdat er vrijwilligers die komen geld meenemen.
Help je ons?
Je kunt doneren alles komt ten goede van de vluchtelingen:
En alle beetjes helpen! Alvast heel veel dank! En extra dank als je mij al eerder steunde:

Heleen Witte
NL64INGB0003435578
OVV van Lesbos
Doneer je liever rechtstreeks aan Home For a day? Dat kan ook. Graag onder vermelding van Heleen en fijn als je me het laat weten via een PM
Home for a day NL19 BUNQ 2290 173894

P.S.: In Nederland wordt momenteel druk warme kleding ingezameld voor een transport dat naar Griekenland gaat. Via de Facebook pagina Project Save Haven kan je zien waar je kleding kan inleveren en kan je jezelf als verzamelpunt opgeven.

Recente Reisverslagen:

12 Oktober 2017

Naar Athene

11 Oktober 2017

Kou

08 Oktober 2017

Stress

05 Oktober 2017

30 x 10 = 300

04 Oktober 2017

Moria
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 158783

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2019 - 04 November 2019

Shower Power op Lesbos

17 Mei 2018 - 28 Mei 2018

Alweer naar Lesbos?

02 Oktober 2017 - 12 Oktober 2017

Lesbos een jaar later

21 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

15 Maart 2016 - 21 Maart 2016

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

13 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Palestina 2012

13 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Weer olijven plukken in Palestina

31 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

Tent of Nations

Landen bezocht: