Aan het werk - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Aan het werk - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Aan het werk

Blijf op de hoogte en volg Heleen

02 Mei 2016 | Nederland, Haarlem

We werken in Kari Tepe, een "open" kamp in de buurt van Mytilini. De mensen zijn er ondergebracht in een soort tent-huisjes op een stuk land met olijfbomen. In die huisjes zitten soms 2, soms wel 10 mensen. Het is één open ruimte met matrassen op de grond.
Op het terrein zijn sanitaire ruimtes, een dokterspost, een kledinguitgifte etc.
We starten de dag met langs de tenthuisjes gaan en het "ontbijt" uitdelen. Dat ontbijt bestaat uit een verpakt chocoladecroisantje en een pakje vruchtensap. Het wordt door Oxfam Novib verstrekt. Het zijn calorieën natuurlijk, maar je zult die troep maar dagelijks naar binnen moeten werken! Wij doen er een banaan bij.

De kinderen zijn een "uitdaging"!
Kleine kinderen zorgen voor hun broertjes en zusjes, maar corrigeren ze ook hardhandig. Er wordt gemept, geschopt en met stenen gegooid.
Sommige kinderen zijn echt niet te hanteren, zo woest en wild. Zo zielig ook, hoe een gehavend,boos, ongeveer 7-jarig meisje echt met iédereen in gevecht raakt. Ook met ons bijna. Ieder moment verwacht ik een klap van haar. Ze wil steeds meer zonnebrandcreme als ze ziet dat ik het opdoe, en smeert haar gezicht dik in. Ze ziet helemaal wit. Als haar kleine broertje ineens opduikt, smeert ze zijn gezicht ook in (hardhandig, dat wel).
Bij een poging om een ballon op te blazen stort een hele lading kinderen zich bovenop je omdat ze hem allemaal willen hebben. Tot de ballon knapt. Bij het uitdelen van bijvoorbeeld kleurpotloden ook dergelijke taferelen. Iedereen vecht om iets te pakken te krijgen.
Deze kinderen hebben geen mensen nodig die na een week weer weggaan. Het is hartverscheurend!

We hebben duidelijk geen van allen ervaring met dit soort werk. Sommige dingen gaan wel goed, bijvoorbeeld de Macarena dansen (ik hoop niet dat ik gefilmd ben, er liep hier een TV-ploeg rond), of een kringspel met een bal. Het is echter moeilijk om de kinderen samen te laten spelen. Ze zijn snel afgeleid en erg druk. Een succes was het armbandjes vlechten met draadjes wol. Zowel de jongens als de meisjes vonden dit leuk en ze werden er rustig van. En ze konden iets mee naar "huis" nemen. Die kinderen hebben helemaal niets!

Op de terugweg naar huis zien we een gezin met een baby op de arm lopen. We stoppen om ze een babydrager te geven. Vader, moeder en 6 kinderen uit Afganistan. De jongste is 1/2 jaar. Ze waren onderweg terug van Moria waar ze waren ivm het regelen van papieren. Zeker 10 km lopen. Moeder had ook nog eens rugklachten en een wond aan haar voet. We hebben haar een lift gegeven. Ze vertelde dat ze na 6 pogingen eindelijk vanuit Turkije de oversteek naar Europa hadden kunnen maken. Alle geld is op.

Verstuurd vanaf mijn iPhone

  • 02 Mei 2016 - 20:39

    Maria Spaargaren:

    Wat jammer dat je niet wat beter weet wat je kunt verwachten, dan kun je gericht meer en misschien andere dingen meenemen misschien. Het lijkt me vreselijk moeilijk dit aan te zien en daar adequaat mee om te gaan. Blijft een feit dat een week daar helpen beter is dan helemaal niets.
    Hartstikke goed van jullie, ik blijf je volgen. Lieve groetjes, Maria

  • 02 Mei 2016 - 20:49

    Gea:

    Schrijnend, kinderen met trauma's, die met zowel agressie als boosheid afreageren is niet makkelijk. Intens zielig. Hoop dat jullie ze een paar momenten zonder al teveel stress kunnen bieden. Veel sterkte!

  • 02 Mei 2016 - 20:55

    Hanneke:

    Wederom heftige ervaringen. En omdat het nu vooral (jonge) getraumatiseerde kinderen betreft, nog heftiger. Helemaal eens met Maria dat jullie er in elk geval ZIJN en iets DOEN. Alles beter dan helemaal niets.
    Houd vol en houd elkaar vast en doe wat in je mogelijkheden ligt. Alle sterkte en ik denk aan jullie. Dikke knuffel, Hanneke

  • 03 Mei 2016 - 09:27

    Hans:

    Als het al zo moeilijk is om te spelen, hoe moet het dan wel toegaan in een tent met zoveel mensen bij elkaar. Lijkt me lastig om ze als slachtoffer te blijven zien als ze zo druk en agressief zijn.
    Heel veel sterkte en vooral veel geduld meiden.
    Hans

  • 03 Mei 2016 - 16:05

    Lia :

    Super dat jullie daar zijn en kunnen helpen en
    dat jullie ook nog de tijd nemen dit verslag te maken en
    te verzenden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Haarlem

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

Eens kijken of ik dit blog weer aan de praat krijg.

Morgen vertrek ik naar Lesbos om de daar aangekomen vluchtelingen een handje te helpen. Dagelijks komen ze op wankele bootjes uit Turkije aan op Lesbos (onder andere). Tot op heden moeten ze daar een of meer dagen wachten totdat ze ingeschreven zijn en op een ferry naar Athene kunnen. Sommigen mogen helemaal niet verder, omdat ze niet uit het juiste land komen. Athene zit propvol vluchtelingen momenteel, waardoor de ferrys niet of minder varen. De nood zal dus ongetwijfeld toenemen op Lesbos nu.
Mensen overnachten in Lowland-tentjes en, als die vol zitten, buiten of in de tent die Becausewecayy -de organisatie waarmee ik ga- heeft opgezet.
Becausewecarry is een organisatie die is opgezet vanuit een yoga-school in Amsterdam. Er schijnt een BNer aan verbonden te zijn, maar die ken ik niet (Steffy de Pous). Oorspronkelijk hadden ze het doel om baby-draagzakken te verzamelen en naar Lesbos te brengen, zodat de vluchtelingen met kinderen wat makkelijker zouden kunnen reizen. Inmiddels hebben ze een bredere taak op zich genomen, namelijk het uitdelen van eten. Ze hebben een grote tent opgezet waarin het eten wordt uitgedeeld. Het eten wordt door plaatselijke cateraars bereid voor een zeer lage prijs. Een maaltijd schijnt € 1,- te kosten (voor BWC). Het is dan ook eenvoudig en voedzaam. 's Morgens rijstepap (mét kaneel en suiker) en 's middags rijst met een ei en banaan. Wat er 's avonds reserveerd wordt weet ik niet.
Kijk eens op: www.becausewecarry.nl voor meer info. Ze breiden hun hulp nu ook uit naar de grens met Macedonë, waar mensen in nog veel erbarmelijker toestand verkeren.
Mijn taak bestaat eruit dat ik eten op moet scheppen en mensen in de rij moet zetten. Zodat ze niet over elkaar en de kinderen heenstruikelen in het gedrang. Als er 's morgens slapers in de tent liggen (omdat de tentjes vol zijn), moet ik die vriendelijk wakker maken en verzoeken de tent te verlaten.
Een simpele en afgebakende taak dus. Waar ik wel blij mee ben, want ik vrees dat ik anders verdwaal in die poel van menselijke ellende. Je weet gewoon niet wat je aan moet pakken anders, lijkt me.
Ik ga met een groepje mensen (7 of 8) waarvan ik met een aantal kennis heb gemaakt inmiddels. Jonge mensen die allemaal een week vakantie nemen. We betalen onze eigen reis-en verblijfskosten. Daarnaast hebben we allemaal geprobeerd zoveel mogelijk geld in te zamelen om mee te nemen. Wat mij tot nu toe goed gelukt is: collega's, vrienden, familie, koorleden etc. hebben allemaal flink in de buidel getast! Hartelijk dank daarvoor! Storten kan nog steeds op: NL64INGB0003435578 t.n.v. H. Witte!
BWC heeft een huis gehuurd waarin de vrijwilligers slapen. Gelukkig hoef ík niet in een tent. Als ik het weerbericht zien word ik niet vrolijk: 's nachts 2 graden en overdag een graad of 10. Ik neem een kruik mee!

Vandaag de laatste dag op m'n werk. Even erg druk, want ik word niet vervangen dus moet taken goed overdragen.
En ik ga nog proberen alle gulle gevers een berichtje te sturen over dit reisblog, zodat ze het ook kunnen ontvangen.

Morgen om 6.30 uur vertrekt m'n vliegtuig.

Recente Reisverslagen:

07 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

07 Mei 2016

Weer op weg naar huis

05 Mei 2016

Rustig dagje

04 Mei 2016

Regenbuien en huilbuien

03 Mei 2016

Oefening baart kunst
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 158805

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2019 - 04 November 2019

Shower Power op Lesbos

17 Mei 2018 - 28 Mei 2018

Alweer naar Lesbos?

02 Oktober 2017 - 12 Oktober 2017

Lesbos een jaar later

21 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

15 Maart 2016 - 21 Maart 2016

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

13 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Palestina 2012

13 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Weer olijven plukken in Palestina

31 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

Tent of Nations

Landen bezocht: