Weer thuis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

21 Maart 2016 | Nederland, Haarlem

Zo, ik ben weer thuis. Op het journaal zie ik dat "ons"kamp Moria inderdaad verder ontruimd wordt. Iedere dag vertrekken er groepen mensen "vrijwillig". Het kamp is overgenomen door militairen. Je vraagt je af waarom het leger niet veel eerder in is gezet voor de opvang. Kennelijk kunnen ze dat in een paar dagen regelen, maar toch hebben ze mensen maanden in de modder en de kou laten zitten.
De eerste groep heb ik gisteren zien vertrekken. We hebben ze de heuvel op, naar de ingang van het deportatiekamp begeleid en gedag gezegd.

Omar, een 17 jarige Pakistaanse jongen die met zijn broer in ons kamp verbleef, neemt afscheid van z'n broer. Ze denken dat Omar meer kans maakt als minderjarige wanneer hij achterblijft. Het is een roerend afscheid, ze zijn erg verdrietig. Later komt Omar naar me toe : zijn broer is in de consternatie vergeten een tas mee te nemen. Hij is in paniek. Hij kan de gevangenis niet in om hem na te brengen. Uiteindelijk heeft Omar hem meegegeven aan iemand anders die naar binnen ging. Hopelijk komt die tas nog goed terecht, anders heeft z'n broer waarschijnlijk nauwelijks iets bij zich.

Ik hoorde gisteren van Nikos, restauranthouder en onze steun en toeverlaat dat er de voorgaande nacht 870 mensen op Lesbos zijn aangekomen.

Een paar Iraanse jongens, die op zich wel in aanmerking komen voor asiel, durfden niet in deze deportatie-ronde meegenomen worden uit angst per ongeluk toch uitgezet te worden. We hebben ze gisteren geld gegeven voor de ferry naar Athene.

Op het vliegveld de fotograaf Luc Scheffers ontmoet, die twee weken in Turkije en 1 week op Lesbos is geweest. Het is zeer de moeite waard om zijn posts op Facebook te lezen. Wij kijken allemaal wel erg met een Europese bril. In Turkije doen ook veel mensen goed werk.
Volgens hem zit vaak de Syrische en Afgaanse maffia achter de mensensmokkel en doen Turkse straatschoffies het vuile werk. Hij heeft er enkele gesproken.

Het zit erop! Voor mij althans voorlopig. Voor al die mensen op de vlucht natuurlijk helemaal niet. Die jonge jongens die er helemaal alleen voorstaan in het leven blijven in m'n gedachten. En al die solidariteit en zelfbeheersing onder de vluchtelingen.
Het contrast tussen de onrechtvaardigheid en wreedheid en de liefde en solidariteit die ik gezien en gevoeld heb is groot. Ik heb erg veel mooie mensen ontmoet.
Het is erg bevredigend voor me geweest om hier mensen te kunnen helpen. Het was een prachtige ervaring, ondanks de ellende!
Alle mensen die deze missie gesponsord hebben: bedankt! (Komend weekend kom ik nog even met een financieel overzicht).BWC gaat door met helpen, mede dankzij jullie gulle gaven!

Tot slot nog een update van Steffy de Pous, van Becausewecarry:

UPDATE LESBOS DELEN VAN DIT BERICHT IS BELANGRIJK!
Dit weekend kwamen de grote EU dames & heren bij elkaar en besloten zij dat de aankomsten van mensen op de vlucht op de Griekse Eilanden 'moet' veranderen. De grens van Macedonie ging eerder al dicht, ongeveer 14.000 mensen belandden in de modder. De poort van Europa ging dicht en Griekenland werd naar ons idee buitengesloten.
Athene raakte vol, andere havenplaatsen idem dito. Met als gevolg dat de ferry's vanuit Lesbos werden vertraagd, daardoor werd Lesbos drukker.

DIT WEEKEND
De EU wil dat mensen die aankomen op Lesbos en andere Griekse eilanden terug gestuurd worden naar Turkije en daar dan worden opgevangen in kampen:
1 Syriër terug naar Turkije is 1 Syriër opnemen in de EU.
Het klinkt al gruwelijk naar ons idee, 2016 - mensenruilen, maar de vragen zijn: Wat überhaupt met de rest van de nationaliteiten die ook terug gestuurd wordt? Gaat dit plan werken, mag dit en wat zijn de kleine lettertjes die stilletjes in grote verdragen in oude archiefkasten liggen?

CIJFERS
Vorig jaar kwamen er 856.723 mensen op de vlucht aan op de Griekse eilanden. In de afgelopen drie maanden zijn dat er 144.149. 91 % hiervan vlucht uit oorlogsgebied (bron: UNHCR).

VERDRAG VAN GENEVE
Het Verdrag betreffende de status van vluchtelingen werd op 28 juli 1951 opgesteld tijdens een door de Verenigde Naties georganiseerde conventie in 1951 te Genève.
Het definieert wie in aanmerking komt voor de status van vluchteling en aan wie dus asiel MOET worden verleend door het land waar een asielaanvraag gedaan wordt, en welke rechten aan de al dan niet als vluchteling erkende asielzoeker worden toegekend.

In 1948 werd bij de opstelling van de VN-verklaring van de Rechten van de Mens, het asielrecht als mensenrecht geformuleerd.

In dit verdrag is opgenomen dat elk persoon het recht heeft in andere landen asiel te zoeken en vervolging te voorkomen. Het verbiedt hen de asielzoekers uit te wijzen of terug te sturen naar het land van herkomst.

JIP & JANNEKE TAAL
Dus stel jij komt uit Syrië, je vlucht via Turkije (niet EU) naar Lesbos waar je je eerste stap op EU grond zet. Jouw zaak moet dan onderzocht worden. Dus je mag sowieso zonder onderzoek niet zomaar weer de EU uitgezet worden. Wanneer je aangeeft dat je asiel zoekt, moet je zaak onderzocht worden. Er zijn dan twee uitkomsten. Of je zaak wordt goed gekeurd en je gaat het asiel aanvraag traject in, of je zaak wordt afgekeurd. Dan heb je nog steeds rechten. Je mag in hoger beroep, dan heb je recht op een onderzoek en bijstand.
Dit traject duurt natuurlijk in beide gevallen wel een tijdje.

Dit betekent dus dat jij bang gemaakt wordt om te vluchten naar Lesbos, maar dat het terug sturen van 'vluchtelingen' echt niet zomaar kan.

Stel je nog even voor dat je uit Pakistan komt en bij die 9% hoort die vlucht uit een niet oorlogsgebied, dan mag je wel terug gestuurd worden naar Turkije, tenzij je weer in hoger beroep gaat omdat het leven je moeilijk gemaakt wordt door bijvoorbeeld seksuele voorkeur of geloof.

UITZONDERING
Volgens Artikel 33. 2, van het verdrag van Geneve is er een uitzondering waardoor je wel de EU uitgezet kan worden.

Verbod tot uitzetting of terugleiding:

2. Op de voordelen van deze bepaling kan evenwel geen aanspraak worden gemaakt door een vluchteling ten aanzien van wie er ernstige redenen bestaan hem te beschouwen als een gevaar voor de veiligheid van het land waar hij zich bevindt, of die, bewezen veroordeeld is voor een bijzonder ernstig misdrijf, en dus gevaar oplevert voor de gemeenschap van dat land.

HOE KAN DIT DAN GEBEUREN?
Dit gedeelte is mijn mening (Steffi).
Er zijn mensen bang dat er dit jaar weer honderd duizenden mensen aan gaan komen in de EU. Men heeft besloten kabaal te maken, er moet angst gecreëerd worden:
KOM NIET NAAR LESBOS, WANT JE MOET TERUG.
Maar dit blijkt dus niet zomaar te kunnen.
Een mogelijkheid zou zijn dat Turkije bij de EU komt. Dan zou er een deal gemaakt kunnen worden, wederom een ruilactie: Turkijke bij de EU en daar krijg men dan de mensen op de vlucht bij. Turkije zal dan het eerste EU land worden, waar men binnenkomt. Maar de EU wil Turkije er niet bij vanwege schending van de Rechten van de mens, je mening uiten wordt er nog niet erg op prijs gesteld en persvrijheid staat er onder grote druk.
Koffiedik kijken misschien, maar alle opties gaan door ons hoofd.

WAT GEBEURT ER NU?
Op Lesbos wordt er gewerkt aan het creëren van een nulpunt. Dit gaat lastig want er komen 'gewoon' nog mensen dagelijks aan. Dit nulpunt is nodig, zodat men zoveel mogelijk tijd heeft om mankracht te verzamelen op de eilanden, denk aan ondervragers, mensenrechters, beveiliging etc.
Ferry's met duizenden mensen gaan momenteel naar havensteden in Griekenland. Wij hebben zelf nog niemand gezien die naar Turkije terug moest. We delen nog steeds eten uit, we zien zeker wel veranderingen. Zo is het kamp Moria overgenomen door het Griekse leger, is er overal politie en het wordt in rap tempo rustiger.
Ook zijn er nog steeds nieuwe arrivals.

WHEN THE POWER OF LOVE OVERCOMES THE LOVE OF POWER THE WORLD WILL KNOW PEACE.

BWC NU?
Wij blijven op Lesbos, we zijn nodig...
We denken, luisteren en lezen. We zijn op onze hoede, maar BWC is een dappere beweging van vele zielen. Wij willen mensen helpen in nood, dat doen wij nu al ruim een half jaar op Lesbos.
Laat duidelijk zijn lieve broeders en zusters op Lesbos: Wij blijven totdat wij zeker weten dat jullie veilig zijn.

• 21 Maart 2016 - 22:28

Elly:

Hoi Heleen,

Welkom thuis! Wat een enerverende en aangrijpende week heb jij achter de rug. Je zult wel een tijd nodig hebben om te landen en alle indrukken te verwerken. Dank je voor je verhalen.

Elly

• 23 Maart 2016 - 14:07

Els Snel:

hoi Heleen,fijn dat je weer thuis bent en bedankt voor je hulp aan de vluchtelingen.
    vanavond komt Paul Scheffer naar de Pletterij om te debatteren over Europa nu,misschien iets voor jou?Groet Els.

Verslag uit: Nederland, Haarlem

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

Eens kijken of ik dit blog weer aan de praat krijg.

Morgen vertrek ik naar Lesbos om de daar aangekomen vluchtelingen een handje te helpen. Dagelijks komen ze op wankele bootjes uit Turkije aan op Lesbos (onder andere). Tot op heden moeten ze daar een of meer dagen wachten totdat ze ingeschreven zijn en op een ferry naar Athene kunnen. Sommigen mogen helemaal niet verder, omdat ze niet uit het juiste land komen. Athene zit propvol vluchtelingen momenteel, waardoor de ferrys niet of minder varen. De nood zal dus ongetwijfeld toenemen op Lesbos nu.
Mensen overnachten in Lowland-tentjes en, als die vol zitten, buiten of in de tent die Becausewecayy -de organisatie waarmee ik ga- heeft opgezet.
Becausewecarry is een organisatie die is opgezet vanuit een yoga-school in Amsterdam. Er schijnt een BNer aan verbonden te zijn, maar die ken ik niet (Steffy de Pous). Oorspronkelijk hadden ze het doel om baby-draagzakken te verzamelen en naar Lesbos te brengen, zodat de vluchtelingen met kinderen wat makkelijker zouden kunnen reizen. Inmiddels hebben ze een bredere taak op zich genomen, namelijk het uitdelen van eten. Ze hebben een grote tent opgezet waarin het eten wordt uitgedeeld. Het eten wordt door plaatselijke cateraars bereid voor een zeer lage prijs. Een maaltijd schijnt € 1,- te kosten (voor BWC). Het is dan ook eenvoudig en voedzaam. 's Morgens rijstepap (mét kaneel en suiker) en 's middags rijst met een ei en banaan. Wat er 's avonds reserveerd wordt weet ik niet.
Kijk eens op: www.becausewecarry.nl voor meer info. Ze breiden hun hulp nu ook uit naar de grens met Macedonë, waar mensen in nog veel erbarmelijker toestand verkeren.
Mijn taak bestaat eruit dat ik eten op moet scheppen en mensen in de rij moet zetten. Zodat ze niet over elkaar en de kinderen heenstruikelen in het gedrang. Als er 's morgens slapers in de tent liggen (omdat de tentjes vol zijn), moet ik die vriendelijk wakker maken en verzoeken de tent te verlaten.
Een simpele en afgebakende taak dus. Waar ik wel blij mee ben, want ik vrees dat ik anders verdwaal in die poel van menselijke ellende. Je weet gewoon niet wat je aan moet pakken anders, lijkt me.
Ik ga met een groepje mensen (7 of 8) waarvan ik met een aantal kennis heb gemaakt inmiddels. Jonge mensen die allemaal een week vakantie nemen. We betalen onze eigen reis-en verblijfskosten. Daarnaast hebben we allemaal geprobeerd zoveel mogelijk geld in te zamelen om mee te nemen. Wat mij tot nu toe goed gelukt is: collega's, vrienden, familie, koorleden etc. hebben allemaal flink in de buidel getast! Hartelijk dank daarvoor! Storten kan nog steeds op: NL64INGB0003435578 t.n.v. H. Witte!
BWC heeft een huis gehuurd waarin de vrijwilligers slapen. Gelukkig hoef ík niet in een tent. Als ik het weerbericht zien word ik niet vrolijk: 's nachts 2 graden en overdag een graad of 10. Ik neem een kruik mee!

Vandaag de laatste dag op m'n werk. Even erg druk, want ik word niet vervangen dus moet taken goed overdragen.
En ik ga nog proberen alle gulle gevers een berichtje te sturen over dit reisblog, zodat ze het ook kunnen ontvangen.

Morgen om 6.30 uur vertrekt m'n vliegtuig.