Weer thuis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

22 Oktober 2012 | Nederland, Haarlem

Zo, ik ben weer thuis, de was draait, de koffer is uitgepakt en nu wil ik dít nog even kwijt:

Afgelopen nacht door een taxibusje (met een Israëlisch kenteken, anders mag je Israël niet in) bij ons hotel opgehaald, zodat we 4 uur vantevoren op het vliegveld konden zijn. Het feit dat twee van de vrouwen in ons busje gesluierd waren, was reden om bij iedere checkpoint aangehouden te worden. Alleen de papieren van de moslima werden gecontroleerd en er werden vragen gesteld over waar ze naar toe gingen, wat ze hadden gedaan en of ze bij een groep behoorden. Bij het vliegveld aangekomen moesten de Marokkaans/Nederlandse vrouwen en hun bagage het busje uit. Wachten....... Onze Palestijnse-Israëlische chauffeur ging alvast maar even op de achterbank liggen; hij maakt deze onzin doorlopend mee, maar alleen als er mensen met een Arabische achternaam in het busje zitten. Wachten, kantoortje in, wachten...... Uiteindelijk werden de meiden weer vrijgelaten en konden we verder rijden naar de vertrekhal. In de vertrekhal was het een chaos. Ogenschijnlijk zonder enige systematiek werden mensen uit de rij gehaald om hun koffer te openen en te laten onderzoeken. Sommige mensen werden apart gezet om te wachten, waarop was onduidelijk, en kregen dan van een andere beambte te horen dat ze 3 meter verderop moesten wachten.
Een Franse vrouw vóór mij stond al een hele tijd met een geopende koffer te wachten. Ik zag de reisgids Palestine/Palestinians bovenop haar kleren liggen. Shit, die had ik ook in m'n koffer zitten. Ik had gedacht dat dát toch wel kon! Alsof het om een bom ging! Zenuwachtig heen -en weer geloop, paspoort afgeven, paspoort terug, paspoort weer afgeven, wachten.....
Toen ik aan de beurt was kwam die gids meteen ook boven water. Weer dezelfde tafrelen. Waar of ik die gids gekocht had? Waarom ik hem gekocht had? Waar ik geweest was, of ik Palestijnse vrienden had, of ik bij een groep hoorde, paspoort weer afgeven, terugkrijgen, weer afgeven, weer de vraag of ik bij een groep hoorde etc. Veel mensen in de rij raakten geïrriteerd en ook gestresst (iedereen wil tenslotte z'n vliegtuig halen). Vreemd genoeg werd m'n koffer verder niet doorzocht. Gelukkig maar, want ik had nog veel meer staatsgevaarlijk materiaal bij me! Er gebeurt toch iets raars met je als je zo behandeld wordt. Je krijgt echt het gevoel dat je iets te verbergen hebt, niet helemaal deugt. Kan je nagaan wat het effect is op je zelfbeeld als je constant met een dergelijke achterdocht benaderd wordt!

Die veiligheid hier is een grote farce. Gisteren hebben we nog olijven geplukt midden in de settelment Betar Eilit. We moesten daar met en Israëlische bus naartoe (de Palestijnen mogen nl. die settlementst niet in). Onze Palestijnse gids ging gewoon even achterin zitten en we konden zó doorrijden. De plek waar we plukten lag naast een lagere school en een speelplaats. We konden de kinderen zó een handje geven. Toch worden er nooit aanslagen gepleegd op die settlements, terwijl het toch echt heel gemakkelijk zou zijn. (Er wordt wel eens iets anders beweerd, over de moord op de fam. Fogel in Ittamar, maar het onderzoek daarnaar is niet openbaar en zeer omstreden). Er werken dagelijks duizenden Palestijnen illegaal in Israël.
Over dat settelment Betar Eilit: sinds de Oslo akkoorden zou en alleen maar sprake zijn van vergroting van settelments vanwege "natural growth", nou, het aantal wooneenheden is hier sindsdien van 0 tot 25.000 gestegen! Er is veel leegstand, maar men bouwt lustig door!

Ik heb het helemaal niet over de verdeling van water gehad. Ik had dit jaar de luxe dat het hotel voldoende water had, maar veel deelnemers aan de reis die bij families logeerden, hadden wel water tekort en konden bijv. nauwelijks douchen. Vorig jaar heb ik uitgebreid over de waterdistributie geschreven. Nu beperk ik me er even toe om te vermelden dat Palestijnen in Beith Sahour maar 1 x per 5 weken water krijgen, dat ze sowieso maar 100 liter per persoon krijgen, en Israëli 300 liter pp. Settlers met landbouwaktiviteiten krijgen 900 liter (Palestijnen met landbouwaktiviteiten nog steeds maar 100 liter). Het gaat hier om water dat in de Westbank wordt opgepompt en vervolgens aan Palestijnen wordt verkocht, tegen een veel hogere prijs dan de Israëli betalen.

Nog even iets over de lezing van Nurid Peled-Elhanan, een joods-Israleische hoogleraar taal en onderwijskunde aan de Hebreeuwse Universiteit van Jerisalem. Haar lezing ging niet door omdat haar zoon aan boord zat van de Estelle, het schip dat de blokkade van Gaza wilde doorbreken en juist geënterd was door de Israëlische marine. We hebben naar een interview van haar op video gekeken. Ze legt uit hoe Palestijnen in Israëlische schoolboeken worden voorgesteld en hoe hiermee het rascisme de Israëlische kinderen met de paplepel wordt ingegoten. Voor de geïnteresseerden: http://www.youtube.com/watch?v=pWKPRC-_oSg

Ik ben blij dat ik weer terug ben in Nederland. Laten we er voor waken dat rascisme hier geen kans meer krijgt!

  • 22 Oktober 2012 - 18:58

    Riet:

    Welkom thuis Heleen, blij dat je weer heelhuids op de bank kunt bijkomen.

    groetjes,
    R.

  • 22 Oktober 2012 - 18:58

    Riet:

    Welkom thuis Heleen, blij dat je weer heelhuids op de bank kunt bijkomen.

    groetjes,
    R.

  • 22 Oktober 2012 - 18:58

    Riet:

    Welkom thuis Heleen, blij dat je weer heelhuids op de bank kunt bijkomen.

    groetjes,
    R.

  • 22 Oktober 2012 - 22:32

    Henk Verboon:

    Beste Heleen,
    Fijn dat je weer ongedeerd (nou ja lichamelijk dan) thuis bent, want je weet het maar nooit met die rascisten die vaak over lijken gaan.
    Bedankt voor je prima verslaggeving. Veel verhalen waren zeer indringend en onthutsend. Het gaf weer goed aan in hoe een discriminerende, bedroevende en mensonterende situatie de Palestijnen verkeren, en dat in, zoals je zelf al eens schreef; 'de enige democratie van het Midden-oosten'!
    groetjes, Henk

  • 22 Oktober 2012 - 23:24

    Ansje:

    Welkom terug Heleen, blij dat je weer heelhuids terug bent want je weet toch maar nooit met die idioten daar!

    Lees net op facebook dat er van alles gaande is in Noord-Gaza en dat er zelfs met fosforbommen wordt gegooid (Beith Hanoun)! Volkomen geëscaleerd geweld, het wordt steeds erger.
    Toen ik het las, bedacht ik dat je godzijdank weer hier bent (waarschijnlijk zat je er niet eens in de buurt), maar voor de mensen daar is het verschrikkelijk.....

    Tot snel!
    x Ansje

  • 23 Oktober 2012 - 18:28

    Paula Witte:

    Lieve Heleen,
    T blijft indrukwekkend je verslagen.
    Sterkte met wennen in Nederland.
    Vanochtend in de VK stukje van Grunberg gelezen over zijn oplossing voor Israël en Palestina? Voor mij een nieuwe gedachte.
    Liefs, Paula.

  • 29 Januari 2015 - 21:32

    Schlebaum Charles:

    Goed verhaal. Geeft de situatie Israel-Palestina goed weer. De Palestijnen worden onderdrukt maar kunnen wel illegaal in Israel werken, dus uitgebuit worden zonder sociale rechten. Overigens, ik heb in de tachtiger jaren een Heleen Witte goed gekend. Zij werkte in een kliniek in Leiden. Familie?

  • 02 Februari 2015 - 10:53

    Heleen:

    Hallo Charles, die Heleen Witte in die kliniek in Leiden was ik. Het verbaasde me dat je niet op de lijst van genodigden voor de reunie voorkwam. Ik kon zelf helaas niet.

  • 31 Oktober 2015 - 23:04

    Charles Schlebaum:

    Hallo Heleen, wij hebben enige tijd geleden een correspondentie gevoerd die ik moest afbreken omdat mijn emailadres niet meer bruikbaar was door een stommiteit van KPN. Herstellen was zo tijdrovend en lastig dat ik het maar zo gelaten heb en een nieuw gmail adres heb gegenereerd.

    Gaat alles goed met je? Heb je nog grote plannen?

    Groeten, Charles.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 2968
Totaal aantal bezoekers 158825

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2019 - 04 November 2019

Shower Power op Lesbos

17 Mei 2018 - 28 Mei 2018

Alweer naar Lesbos?

02 Oktober 2017 - 12 Oktober 2017

Lesbos een jaar later

21 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Weer naar Lesbos

15 Maart 2016 - 21 Maart 2016

Hulp aan de vluchtelingen op Lesbos

13 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Palestina 2012

13 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Weer olijven plukken in Palestina

31 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

Tent of Nations

Landen bezocht: