Dagje vrij vandaag - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Dagje vrij vandaag - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Dagje vrij vandaag

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

18 Oktober 2012 | Palestina, Bethlehem

Vandaag een vrije dag. We gaan met een groepje naar de dode zee en Jericho. We vertrekken om 9 uur, dus we konden een uurtje uitslapen vandaag. Omdat ik toch vroeg wakker was,stond ik meteen maar op, zodat ik nu, in de hotellobby, een pc tot m'n beschikking heb. Dat is wat makkelijker dan dat gepiel op m'n telefoontje!

De afgelopen dagen weer interessante lezingen gevolgd, met name die van BADIL,een organisatie van Palestijnse vluchtelingen. Iedereen weet tegenweoordig wel dat er in 148 zo'n 800.000 Palestijnen van hun land zijn verjaagd en dat die,-in strijd met internationaal recht- niet meer terug mogen naar hun eigen land en dat niet gecompenseerd zijn. In 1967 zijn er weer veel mensen gevlucht die evenmin mochten terugkeren. Maar wie weet dat er ook een wet is die bepaalt dat "internelly displaced people", dus mensen die binnen wat nu Israel heet, zijn gevlucht, dus van het ene dorp of stad naar het andere, dat die ook niet meer terug mochten en al hun eigendommen kwijt waren? De "absent property law" bepaalt dat als je niet thuis was, je land en bezittingen vervallen aan de staat. Zo is er een scala aan wetten hier in Israel die Palestijnen, ook die binnen Israel, allerlei rechten ontnemen.
Nog zo'n wet: een jood kan de Israelische nationaliteit krijgen, een Palestijnse inwoner van Israel nooit. Die krijgt alleen een soort verblijfsvergunning, die hem dus ook weer kan worden afgenomen. Het gaat hier om mensen die al generaties lang in dit gebied wonen!
Ik heb nog even gevraagd hoe het dan zit met dat democratische gehalte van Israel; Palestijnen mogen toch wel stemmen en zich laten vertegenwoordigen in de Knesset (het Israelische parlement). Ja, dat klopt, maar dan moet hun partij zich wel neerleggen bij de grondslagen van de staat Israel -een grondwet kent Israel niet-, waarin deze disciminerende wetten zijn opgenomen.Niet veel Palestijnen gaan stemmen dus.
Ze spreken hier van de "ongoing nakba", de catastofe die maar doorgaat en zich niet beperkt tot 1948.
De bedoeling lijkt te zijn een Groot Israel te stichten met zo weinig mogelijk Palestijnen erin. Ze over de kling jagen zoals in 1948 gaat niet, dat is te slecht voor het immago van Israel, maar langzaam uitknijpen en het leven onmogelijk maken kan wel. Heel veel Palestijnen vertrekken dan ook als ze de kans krijgen.
Gisteren kwamen we langs een Pal. dorpje vlakbij de nederzetting Gilo en Bethlehem. In dat dorpje (Mizmoryi) mag niemand meer naar binnen, behalve de dorpelingen zelf. Bijna iedereen is inmiddels vertrokken.

Zo, even genoeg over het onrecht hier. Nog even wat over de groeps-perikelen:
Een deel van onze groep bestaat uit gelovige Amerikanen met hun voorganger. Het zijn Presbertirianen. E'en van hen, Jane, wil de hele dag aandacht. Dat doet ze door doorlopend ongevraagd lezingen te geven over de situatie hier (ze is hier al veel geweest en weet heel veel). Ook gidsen worden steeds door haar geinterrumpeerd en aangevuld. Als ze even geen aandacht krijgt komt ze naar je toe en maakt je een compliment dat nergens op slaat: "you did a wonderfull job there!" als je drie olijven hebt geplukt etc. Gelukkig is de groep groot genoeg om haar te kunnen ontwijken, maar soms zit je ineens weer met haar opgescheept. Het is ook tenenkrommend hoe ze met de Palestijnen die we tegenkomen omgaat.Die overlaadt ze ook met complimenten. Zo neerbuigend,
En dan hebben we nog een Zweedse leraar met een spraakgebrek die ook doorlopend het woord wil. Dat zeurderige gepraat van hem achtervolgt je overal.Een paar Engelse vrouwen hier negeert hem volkomen. Als hij zich weer in een gesprek met hen heeft gemengd en niet stopt met praten zegt een van hen gewoon;" So Kate, tell me more about your mother in law".

Vandaag zijn we even van hen verlost! Op naar de dode zee! Shit, ik mis m'n ontbijt nog!

• 18 Oktober 2012 - 09:09

Brechtje:

Ha Heleen,

Heerlijk jouw verhalen, zo voel ik me er toch een beetje bij.
    Lekker dobberen vandaag! En morgen weer veel plezier met je Amerikaanse en Zweedse vrienden ;-)

• 18 Oktober 2012 - 10:41

Ansje:

Hi Heleen,

Heerlijk, een dagje tussendoor vrij en even loslaten (ook die irritante personen in je omgeving): dat zal je ook wel nodig hebben, dus geniet ervan!

Je verslagen zijn weer boeiend om te lezen, ik volg ze op de voet en deel ze op facebook in de hoop dat mensen het lezen en hun ogen open gaan.
    Misschien is het meer invoelbaar zoals jij het beschrijft en minder een "ver van m'n bed-show".
    Hoop ik.....

Fijne dag en sterkte met je praatgrage reisgenoten!

x

• 18 Oktober 2012 - 10:44

Anjo:

Hi Heleen,
    Met jou ben ik in 2009 in Jericho geweest en ipv de Dode Zee hebben we gekozen voor dat Palestijnse luxe hotel met zwembad aldaar.Daar zijn we lekker tot rust gekomen. Nu ga je dobberen en bijkomen in de Dode Zee, samen met de Israelische badgasten. Ben benieuwd naar je ervaring. Nog blije Palestijnse badgasten gezien?
    Dat de ethnische zuivering van de Palestijnse bevolking op sluwe wijze doorgaat en zal blijven doorgaan en hoe het vroeger al voor 1947 goed voorbereid werd en met uitmoorden en verjagen gepaard ging, kunnen we lezen in het boek van de Israelische schrijver/historicus Ilan Pappe. Het boek heet de'De ethnische zuivering van Palestina'.
    Een aanrader voor ieder die inzicht wil in deze zgn complexe geschiedenis van het zgn conflict om het Palestijnse gebied. Na het lezen van dit boek werd mij duidelijk dat de zaak in het geheel niet gecompliceerd is.
    Om met je eigen ogen te zien hoe de de ethnische zuivering nu plaatsvindt is voor velen van ons een te zware opgave om in de praktijk aan te zien. Daarom zijn we je dankbaar dat jij de moed hebt om je ooggetuige-verslag voor een ieder te schrijven.
    Het gaat je goed Heleen!
    Anjo

• 18 Oktober 2012 - 13:12

Wil:

hoop[ dat je genoten hebt van je dagje Vrij ,veel succes ,plezier en wat je verder nodig hebt ,
    liefs Wil

Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010