Dagje Chillen - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Dagje Chillen - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Dagje Chillen

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

28 Oktober 2011 | Palestina, East Jerusalem

Dagje in Jaffa. De oude stad bezocht. Helemaal gerenoveerd en geen Palestijn meer te bekennen. Alleen maar luxe joodse shops en galerieën.
Alleen op het strand, waar we heerlijke hebben gezwommen en gezond, kwam er nog een Palestijns jongetje met gekookte bonen langs. (Heerlijk snackje met zout en komijn). Het voelt heel onwezenlijk; alsof die Palestijnen niet bestaan.
Er vliegt om de haverklap een helikopter over (om de mensen bang te houden?)

In ons hostel zitten veel jongeren die vrijwilligerswerk doen of gaan doen in kibboetsen. Een Griekse jongen werkt in een settelment in de Jordaanvallei. Hij kon kiezen tussen dit werk of nog veel rottiger werk en had geen idee waar hij terecht kwam. Er werken ook Palestijnen wiens land is afgenomen. Ja, een beetje raar vindt hij dat wel..... Het zijn aardige collega's zegt hij nog.

Lekker gedoucht, straks uit eten en daarna lekker op het dak van ons hostel in een hangmat op de taxi wachten. Ik moet maandag weer uitgerust naar m'n werk tenslotte.

• 28 Oktober 2011 - 18:17

Rita:

Oh Heleen,

een beetje na genieten en bijkomen van zo'n reis hoort er helemaal bij.
    Goede reis,

R.

• 29 Oktober 2011 - 00:10

Ansje:

Hi Heleen,

Door mijn vakantie heb ik pas vanavond al je verslagen gelezen en het grijpt me weer enorm naar de keel als ik lees wat daar allemaal aan onrecht gebeurt en hoe het Palestijnse volk in de steek wordt gelaten door de rest van de wereld.
    Vreselijk dat dit straffeloos kan gebeuren en wat een gevoel van onmacht geeft het.....

Goeie reis terug,
    Ansje

• 29 Oktober 2011 - 10:44

Wil :

hoi Heleen, heel erg lekker nog even naar het strand ,doe je goed ,
    bedankt voor je verhalen een goeie reis terug en tot gauw ,
    groetjes Wil

• 29 Oktober 2011 - 10:57

Anjo Beukers:

Halo beste Heleen,
    Het doet verdriet te merken dat het op alle terreinen aan het verslechteren is voor de Palestijnen. Het is wat we konden verwachten. Hopelijk hebben je levindig gechreven verslagen weer meer mensen wakker en aktief gemaakt. Aan Boycot, Divest en Sanctions kunnen we allemaal meedoen. Wens je het allerbeste en nog hartelijk bedankt voor je reisverslagen. Ik heb meegeleefd!
    vriendelijke groet uit Zierikzee, Anjo

• 24 December 2011 - 22:00

Richard Van Der Kolk:

Hey Heleen,

Ik zit een beetje te zoeken naar mogelijkheden om Palestina een keer te bezoeken. Ik ben echt al heel erg lang bezig met de Palestijnse zaak en wil er eigenlijk gewoon een keer heen, maar volgens mij is dat niet echt gemakkelijk, heb jij wellicht nog zinnige tips voor mij ? Richard.

Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010