Plukken en ARIJ - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Plukken en ARIJ - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Plukken en ARIJ

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

19 Oktober 2011 | Palestina, East Jerusalem

Dagje olijven geplukt in Nahalin, in de buurt van de boerderij waar Hans en ik in de zomer van 2010 geweest zijn. Het is verschrikkelijk wat er daar met het landschap is gebeurd, hoe de nederzettingen en de bypass-roads het landschap vernielen en hoe de Palestijnen verjaagd worden.
Een presentatie over de politieke situatie bij ARIJ, het Aplied Research Institute Jeruzalem, liet met behulp van salelietfoto's nog eens duidelijk zien hoe weinig er nog voor de Palestijnen overblijft. Met een gevoel van totale verbijstering over zoveel onrecht en zo veel ontkenning en huichelarij door de VS en de EU heb ik bij de Christelijke supermarkt maar een lekker flesje wijn gekocht.
En lekker gedoucht. We hebben gelukkig genoeg water. Onze gastheer werkt in de steen-business en heeft daardoor goede waterkelders aan kunnen leggen. Ze krijgen hier maar 1 x per twee weken water van de Israëli (Palestijns water, waar ze 5 maal zoveel voor moeten betalen als de mensen in Israël).
Vanavond naar een lezing in de WMCI over het Kairos document, waarin Christelijke Palestijnen aandacht vragen voor de erbarmelijke situatie waarin ze door de bezetting verkeren.

• 20 Oktober 2011 - 09:32

Ansje:

Moet inderdaad verbijsterend zijn om met je eigen ogen te zien wat er wordt aangericht in één jaar tijd, Heleen!

• 20 Oktober 2011 - 17:39

Hans:

Proost schat..goed dat je het er even van neemt met een glaasje wijn.
    Het zo goed zijn als onze minister eens een weekje kwam helpen. Ook hij zou verbijsterd zijn.

• 20 Oktober 2011 - 19:18

Jetty:

Hoi Heleen, Je maakt weer van alles mee lees ik. Geniet van je glas wijn en nog veel sterkte.
    groet, Jetty

• 21 Oktober 2011 - 20:52

Henk Verboon:

Ja Heleen, de VS en Nederland zijn wat betreft het niet willen inzien van de Palestijnse ellende als 2 handen op 1 buik. Knap dat dit onderdrukte volk het bestaansrecht nog ziet zitten.

Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010