Eindelijk - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Eindelijk - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Eindelijk

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

16 Oktober 2011 | Palestina, East Jerusalem

Het heeft even geduurd, maar hier dan eindelijk. mijn eerste reisverslag .
Ik ben zonder problemen Israël. binnengekomen en heb twee nachten in de moslimwijk van de oude stad in Jeruzalem geslapen. Gisteren door naar Beith Sahoer bij Bethlehem, waar ik nu logeer bij een alleraardigste familie. Opa, oma, 2 zoons en hun gezinnen. Allemaal bij elkaar (iedereen heeft wèl zijn eigen appartement).
Vandaag olijven geplukt. Helaas konden we niet meer op het land achter het checkpoint. Daar mag tegenwoordig alleen de boer en zijn familie nog op en dan alleen om te oogsten en niet om het land te onderhouden of water te geven, zodat er straks niets meer te oogsten is en het land als 'onbewerkt' geconfisceerd kan worden door Israël. Ze hebben hier allerlei aparte wetten die dat mogelijk maken.
Al waren de olijven klein, het waren er veel en het was weer gezellig met al die leuke mensen van over de hele wereld.
's middags een rondleiding in Aida refugee camp gehad. Nog steeds even troosteloos, hoewel men de boel versierde om de vrijgelaten gevangenen (van de gevangenenruil) welkom te heten.
Vanavond was er een demonstratie in het dorp om steun te betuigen aan de politieke gevangenen (er zitten nog wel een paar duizend Palestijnen vast) die in hongerstaking zijn om te protesteren tegen de afschuwelijke omstandigheden in de Israëlische gevangenis (marteling, eenzame opsluiting, geen bezoek, geen studie etc.)
De oma van ons gastgezin besloot meteen om mee te gaan. Het is een geweldig mens. Ze zorgt voor de kleinkinderen, kookt iedere dag voor zeker 15 mensen (haar zoons en schoondochters werken allemaal) spreekt goed Engels en drinkt Arak. Wat een energie en wat een aardig mens!
Ik ga slapen. Morgen weer vroeg op!
De tekst is toch wat chaotisch. Ik schrijf alles met mijn Samsung-telefoontje en het lukt me niet om tekst te verwijderen.Ik hoop dat jullie er een touw aan vast kunnen knopen. Ik stop er voor vandaag mee. .

• 16 Oktober 2011 - 21:51

Sonja:

Hi Heleen, fijn dat je dat het toch geprobeerd hebt met je telefoontje: wie schrijft, blijft. Een goed verblijf daar!

• 16 Oktober 2011 - 22:03

Piet De Vries:

Ik vond het ook prima!!
    Piet

• 16 Oktober 2011 - 23:08

Wim:

Succes, Heleen, en weet dat de Palestinawerkgroep van ABVAKABO FNV met interesse weer je observaties volgt. Met brede vakbondsblik (Decent Life hoort bij Decent Work)!
    De door jou beschreven landroof-methode is bijvoorbeeld roof van werk, inkomen en pensioen.
    Groeten,
    Wim

• 17 Oktober 2011 - 08:28

Has:

Ha die Heleen,
    Goed dat je daar weer bent!
    Of de duvel er mee speelt: 'n irritante
    Galgary-reclame voor een vip-wintersport gaar hier dwars over je bericht maar het is toch te lezen.
    He joh, het ga je goed en ik hoop dat heel, heeel veel mensen kunnen zien en lezen wat voor waanzinnige, mens-onterende dingen daar maar blijven gebeuren!

• 17 Oktober 2011 - 14:50

Agnes:

Lieve Heleen, Ik ben blij van je te horen! Je verslag was best leesbaar hoor, maar ja: de techniek is onze heer en meester hè. Wat je schrijft over die familie en hun boomgaard vind ik heel pijnlijk. Maar als je zo onder die mensen vertoeft, drink je toch ook iets van hun levenskunst in. Dat moet zeer inspirerend zijn.
    Veel liefs,
    Agnes

Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010