Aangekomen in Tent of Nations - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Aangekomen in Tent of Nations - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Tent of Nations

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

09 Augustus 2010 | Palestina, East Jerusalem

We zijn aangekomen bij de Tent of Nations! Met de Palestijnse bus vanuit Jerusalem naar een kruising op de grote weg en vandaar een taxi tot een km-paaltje aan de snelweg en vandaar naar een weggetje dat na 200 meter geblokkeerd wordt door grote rotsblokken. Om te voorkomen dat de boer gewoon bij z'n land kan komen.

We krijgen een hartelijke ontvangst door Douad, die uitstekend Engels en Duits spreekt. Hij laat ons het terrein zien en houdt een welkomstpraatje in een van de grotten op het terrein. Ik zal een andere keer wat meer schrijven over wat de Tent of Nations precies inhoudt. Iemand hier heeft een lap-top en dat schrijft toch wat relaxter dan deze Ipod! Er zijn echter veel liefhebbers en er is een wachtlijst.

We zijn met een stuk of 12 vrijwilligers, veel Italianen, een Bask, 2 Nederlanders, Duitsers en nog wat nationaliteiten. Allemaal jonge mensen. We slapen in grote tenten met een stuk of 8 bedden erin. Omdat de Israeli het terrein niet wil voorzien van water of electriciteit, hebben ze hier met behulp van vrijwilligers en donaties (o.a. van joodse organisaties uit de EU en de VS) van allerlei maatregelen genomen om self-supporting te worden. Solar power, water opvangen in cysternen etc. En ze hebben hier ook WIFI! Alles wordt hergebruikt, de toiletten zijn compost-toiletten.
De TON ligt op en heuvel en werkelijk overal om je heen zie je nederzettingen. In het dal een Palestijns dorp, Nahalin. We zitten hier vlakbij Bethlehem, de grootste Palestijnse stad in de buurt. De Muur nadert hier gestaag en binnenkort wordt het dorp Nahalin erdoor van Bethlehem gescheiden, zodat allerlei mensen die in Betlehem werken. vertrekken uit het dorp, anders zijn ze dagelijks uren onderweg door alle checkpoints. Zo wordt Palestina gestaag etnisch gezuiverd. Alle Palestijnen het land uit gepest of in omsingelde 'concentrared area's'.
Vandaag moesten we meteen aan de slag. Onkruid weghalen rond de amandelbomen. Zwaar werk. Takken zagen, distels en andere nare stekelige planten weghalen.

Hans ligt al gestrekt in bed en ik zit alweer veel langer te pielen achter deze I-pod dan ik van plan was. Morgen om 7 uur ontbijt en dan weer aan het werk. Nu ga ik nog even bij het kampvuur zitten.

• 09 Augustus 2010 - 18:43

Kristel:

Doe je de groeten aan Brechtje!!

• 09 Augustus 2010 - 19:27

Tine:

Gelukkig gaat WIFI door Muren heen!! Wat een wonder dat dat kan, niet waar?
    Ja, nu begint het echte werk.Klinkt als zwaar. Heel wat anders dan wat geknip van dooie bloempjes op ons terras...
    Wat zijn jullie in een andere wereld ondergedompeld. En volgende week zijn jullie al weer terug. Bijna niet meer te bevatten.
    Daarom is het zo goed je verhalen te lezen, om niet te vergeten dat ons leven niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt.
    Pas goed op je zelf en vooral op je rug!
    Liefs Tine

• 09 Augustus 2010 - 19:27

Geeske:

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring bij TON, dus hopelijk mag je snel op de laptop :-)

• 09 Augustus 2010 - 19:57

Piet De Vries:

Je beschrijving in de omgeving van Bethlehem lijkt sterk op wat ik ook heb gezien bij de familie van Myriam Vandecan: een Palestijns dorp in het dal,omringd door settlements op de bergen!Heb je Myriam nog 'gekontakteerd'zoals ze in Vlaanderen zeggen?

• 09 Augustus 2010 - 21:54

Ansje:

Jeetje Heleen, wat een diehard ben je toch!Petje af hoor!
    Maar al met al wordt het ongetwijfeld weer een mooie ervaring.
    Liefs, Ansje

• 10 Augustus 2010 - 06:49

Els Witte:

Lees met veel belangstelling jullie verslag.Denk met enige huiver, schaduwplant die ik ben, aan de hitte die jullie meemaken.
    Nog veel sterkte de komende tijd.
    Liefs, Els

Bethlehem

14 Augustus 2010

Onderhandelingsresultaten
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010