Cinema Jenin - Reisverslag uit Jenin, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Cinema Jenin - Reisverslag uit Jenin, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Cinema Jenin

Door: heleen4palestine

Blijf op de hoogte en volg Heleen

06 Augustus 2010 | Palestina, Jenin

Cinema Jenin
Gisteren de opening van Cinema Jenin'. 's Avonds de film 'the hearth of jenin' in de werkelijk prachtige openluchtbioskoop. Het zat er vol met internationale vrijwilligers en Palestijnse families. De temperatuur was heerlijk. De film, (die gaat over een man in Jenin die de organen van zijn zoontje doneert, o.a. aan een joods-Israëlisch kindje) is prachtig! Helemaal hier in Jenin, waar het allemaal echt gebeurd is. De vader wordt ook nog even op het toneel geroepen en krijgt applaus. Behalve ontroering bij het publiek ook hilariteit, wanneer in de film de vader bij de dode zee aankomt en er gaat baden. Gejoel, gelach en gefluit als hij in z'n zwembroek op het witte doek verschijnt!
Na de film hebben we nog tot 2 uur om een koffie-tuin gezeten. Alleen maar mannen, maar dat mocht de pret niet drukken. Gezellig zitten kletsen. Natuurlijk ook weer over de bezetting. Niemand gelooft hier nog in een twee staten oplossing. Ze willen gewoon leven en vrijheid hebben. Gewoon weer naar zee kunnen, hier een km of 50 vandaan. En naar het buitenland, zoals ieder normaal mens. En natuurlijk dat de universele rechten voor de mens ook voor Palestijnen gelden. Echt niemand heeft het hier over joden die de zee in moeten worden gedreven.
Midden in de nacht in de prullenbak onze was met shampoo gedaan en heerlijk geslapen in de school.
Vandaag lukte het me niet om Hans nog ergens mee naar toe te krijgen. Het is hier 40 graden!Inderdaad geen temperatuur voor sight-seeing. We zijn vanmiddag dus maar weer naar de bioskoop gegaan Dit keer binnen en met airco. Voor de derde keer 'to shoot an elephant' (over de aanval op Gaza in de winter van 2008-2009) gezien. Weer zeer indrukwekkend!
Onze plannen om morgen naar Nazareth in Israël te gaan hebben we maar laten varen. Morgen is het sabbat en dan gooien ze gewoon de grens dicht. Sabbat is nooit een reden geweest om geen aanvallen op Palestijnen te doen, maar goed.
We gaan morgen naar Ramallah of Bethlehem, daar is het lekker koel: 31 graden!
We nemen maar weer een vruchtensapje.

• 06 Augustus 2010 - 18:20

Jeanie Van Zanten:

Hoi Heleen
    Net je verslag gelezen en onderwijl kwam op het journaal de opening van de bioscoop van Jenin!!!Kan het nog actueler. Je schrijft prachtig en ik volg je nieuws op de voet. Heel bijzonder.Groetjes en nog fijne reis.

• 07 Augustus 2010 - 11:57

Marieke VN:

hoi Heleen,
    boeiend om te lezen, je verhalen over jullie reis. Heb het goed daar en kom veilig weer thuis!
    Marieke

• 07 Augustus 2010 - 15:47

Piet De Vries:

Hallo Heleen,

Prima impressie over je reis!!Wij zijn hier gisteren met acht mensen langs zes moskeeën geweest met de dadelflyers!

• 07 Augustus 2010 - 16:19

Joop:

Hoi Heleen,
    Bebeque gaat ook naar de Tent Of Nations. Ga je ook naar Al Walaja, waar we olijven geplukt hebben? Blijf schrijven. Ik vind het heel waardevol.

• 08 Augustus 2010 - 16:35

Sonja:

Hi Heleen,

Wat een leuk verslag van de filmvoorstelling in Jenin! Terwijl jij in Jenin zat hebben wij hier in verschillende steden flyers uitgedeeld bij moskeeën in het kader van de dadelcampagne! Zie www.bdsnederland.nl.
    Groeten!

Sonja

• 09 Augustus 2010 - 15:16

Kees Wagtendonk:

Amstelveen maandag 9 augustus 2010
    Hi Heleen, Al je verslagen gelezen. Goed zo! De opening van de Cinema van Jenin zag ik ook op tv.
    Ik gaf je emailadres door aan Marieke de Jong die vroeg of wij een vrijwilligster kenden die in Bethlehem een oude en ziekelijke vrouw wil begeleiden (kost en inwoning vrij + Arabische les). De huidige vrijwilligster vertrekt over een dikke week. Weet jij iemand?
    Veel plezier in de Tent of Nations. Nora en ik waren er in 2007. Het is daar schilderachtig. Ik hoop dat ze daar niet verdreven worden. groet,
    Kees
    > E-mailadres: naojdlevretsew@hotmail.com
    > Woonplaats: Maastricht
    > Bericht:
    > Geachte heren,
    > Graag doe ik u bij deze een oproep tot hulp.
    > Momenteel verblijf ik in Betlehem in Al Azzehcamp, een van de vluchtelingenkampen. Ik doe daar vrijwilligerswerk bij een vrouw die is opgegroeid in dit kamp. Zij heeft musculaire dystrophie en is 15 jaar geleden geraakt door een auto waardoor haar situatie flink verslechterde. In de westbank is nergens een stichting, organisatie voor huisvesting voor mensen met een lichamelijke handicap waar zij een beroep op zou kunnen doen en daarom is zij altijd op zoek naar vrouwelijke vrijwilligsters die haar kunnen helpen in haar dagelijks leven.

Verslag uit: Palestina, Jenin

Bethlehem

14 Augustus 2010

Onderhandelingsresultaten
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010