Jerusalem - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu Jerusalem - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Heleen Witte - WaarBenJij.nu

Jerusalem

Door: heleen4palestine

Blijf op de hoogte en volg Heleen

31 Juli 2010 | Palestina, East Jerusalem

Zonder noemenswaardige problemen het land binnegekomen. Al moest ik wel alerlei eigenaardige vragen beantwoorden, zoals waarom ik uberhaupt ooit in m'n eentje reisde, waarom we maar één hotelovernachting geboekt haden.Een groepje zwarte mannen voor ons had heel wat meer vragen te beantwoorden.
Ons Palestijnse hostel in Jerusalem in primitief maar heel aardig.Midden in de oude stad en met een heerlijk dakterras voor onze kamer.
Nog even toeristje spelen vandaag. Hoewel dat tegenvalt, want we kunnen niet eens naar de Al Aksa moskee en het hele terein eromheen omdat het sabbath is! Gelukkig valt er nog genoeg ander moois te zien hier.
In ieder geval ook een internetcafe gevonden, zodat ik al m'n adressen in Palesina uit heb kunnen printen. Ze draaien hierbinnen mosim-gezangen en buiten loopt een hele groep toeristen christelijke liedjes te zingen achter een kruis aan. Het is een gekke wereld hier!

• 31 Juli 2010 - 09:10

Kris:

grappig, terwijl ik dit lees, wordt ook de documentaire 'Jersualem, the East Side Story' uitgezonden hier op Nederland 2 dus ik zie het allemaal op tv terwijl jij daar nu bent!!

• 31 Juli 2010 - 09:17

Aja:

Leuk zo'n verslag uit de eerste hand.Ben benieuwd naar meer.

• 31 Juli 2010 - 15:13

Piet De Vries:

In welk gedeelte van Jerusalem zit je precies??Ik was zelf destijds in het christelijke deel (met het VPK). Ik heb ook net die documentaire van het NIO op tv gezien (herhaling). Ben zeer benieuwd!!

• 31 Juli 2010 - 18:45

Hannie:

Lieve 2, ben heel benieuwd hoe het jullie zal gaan. Jeruzalem is op vrijdag 16 uur min of meer op slot, maar het is hoe-dan-ook een prachtige en fascinerende stad. We lazen in het NRC, dat de orthodoxen weer een hoor ophef hebben gemaakt over de Gay-parade, trouwens erg dapper dat ze het überhaupt hebben durven organiseren daar.Wij zullen jullie met gorte belangstelling volgen op jullie 'humanitaire missie'.Pas goed op jezelf!
    Liefs, H&H

• 01 Augustus 2010 - 00:02

Marjolein:

Leuk en interessant de verslagen ... blijf die cafés bezoeken (en dan bedoel ik vooral om te schrijven hoe het jullie vergaat en niet om de versnaperingen).
    x

• 01 Augustus 2010 - 06:32

Tine:

Hier een rustige zondagmorgen, daar zal het wel heel anders zijn.
    Fijn dat jullie de grens redelijk makkelijk zijn overgekomen. Dacht je niet meteen ervan verdacht te zijn een Palestijnse minnaar te hebben bij al die vragen, of is dat mijn dirty mind?
    Succes bij de volgende stappen, Tine

• 01 Augustus 2010 - 18:23

Michiel De Ruiter:

Dag Heleen,
    Een goede tijd in Palestina gewenst en succes bij de boer!
    Grtz, Michiel

Bethlehem

14 Augustus 2010

Onderhandelingsresultaten
Heleen

Voor de derde keer naar Palestina. Dit keer samen met m'n man. De vorige reizen waren georganiseerd. Vorig jaar ging ik in oktober olijven helpen plukken via www.planteenolijfboom.nl. Een geweldige ervaring. Veel Palestijnen spreken goed Engels en iedereen was even aardig en hulpvaardig. Ook kregen we leerzame rondleidingen en lezingen. Deze keer verdelen we de tijd: 10 dagen zelf rondtrekken door Palestina (we hebben er nu alle vertrouwen in dat dat daar goed kan)en 10 dagen naar The Tent of Nations in de buurt van Bethlehem.(zie www.tentofnations.org)waar we helpen met de fruitoogst en onderhoudswerkzaamheden, andere internationale vrijwilligers ontmoeten en met onze aanwezigheid een soort bescherming bieden voor de Palestijnen daar. Want op pottenkijkers zitten die kolonisten en militairen niet te wachten.

Actief sinds 13 Juli 2010